Fraktjättens nya tjänst ska öka handeln med Kina

Relativt billigt och relativt snabbt.

Hur det blir med e-handeln från till exempel Wish när PostNords nya momslösning är på plats, återstår att se. Men klart är att många europeiska e-handelsföretag också importerar från Kina, och det blir allt vanligare att europeiska företag säljer till länder i Asien. Nu väljer fraktjätten UPS att försöka slå de båda flugorna i en smäll.

LÄS ÄVEN: Så gör du affärer i Kina utan att kunna kinesiska

Annons

Ska hjälpa kunderna att sälja mer

Företaget har nämligen släppt en frakttjänst via järnväg, som ska transportera varor mellan företag i Europa och Hongkong. Linjen går mellan Hong Kong och Duisburg i västra Tyskland, och kommer enligt UPS att förenkla handeln mellan regionerna.

- Asien är en marknad som växer och som kommer fortsätta att vara viktig för företag i Europa. Genom att erbjuda ett alternativ för frakt via denna rutten visar vi våra kunder att UPS är där för att hjälpa dem nå ut med sina affärer, både i Europa och Asien. Om vi erbjuder fler fraktalternativ kan vi också hjälpa våra kunder att öka sina affärer och nå ut till nya marknader, säger Frank Jørgensen, chef för UPS Norden, i ett pressmeddelande.

Containrar lastas direkt på tåget

Att skicka sina varor med UPS järnvägslinje ska enligt UPS gå 30 procent snabbare än sjöfrakt, och samtidigt kosta upp till 60 procent mindre än att frakta med flyg.

Kunder som vill frakta med UPS-linjen packar sina varor i containrar, som sedan lastas ombord på tåget. Tjänsten är alltså i första hand tänkt för större försändelser.

Annons