Framgångsrik e-handel i nytt projekt med känd Youtube-profil

I nya e-handeln Hooked on You ska duon bakom Madlady.se sälja handplockade produkter som tagits fram i samarbete med YouTube-profilen Therese Lindgren.

Den nya butiken vänder sig till de som följer Therese Lindgren samt andra tjejer som är mellan 16 och 35 år gamla. 

- Tanken är att skapa en plats där Thereses följare kan komma närmare henne och där Therese kan dela med sig av sina idéer, säger Ilia Komorin, en av sidans grundare.

Annons

Än så länge ingår bland annat neccessärer, posters, mobilskal och smycken i det speciellt framtagna sortimentet, men enligt Ilia Komorin kommer utbudet att utökas efterhand. Men det tar lite tid eftersom allt som säljs är designat av teamet som arbetar med Hooked on You.

- Det är mycket som måste stämma, speciellt när man har egen tillverkning och volymerna är större. Då gäller det att veta vad som kommer att säljas.

Nyttiga erfarenheter från tidigare e-handel

Eftersom Therese Lindgren i dagsläget ska ha ca 230 000 följare på YouTube och 325 000 på Instagram räknade Hooked on You med ganska många besökare på sajten redan från start. Därför fick e-handeln lanseras i tre etapper, och när huvudlanseringen ägde rum var det med hjälp av ett liknande system som till exempel Ticnet använder i samband med biljettsläpp till populära händelser, då mycket trafik väntas till sajten.

- Lanseringen av sidan är speciell på det sättet att vi börjar i "andra änden". Istället för som i vanliga fall att man sätter upp en sida och sen väntar att trafiken ska börja rulla in, så är vår situation tvärtom, säger Ilia Komorin.

Ilia Komorin har tillsammans med Madelene Fisch sedan fyra år tillbaka drivit butiken Madlady.se, som bland annat utsetts till Årets Modebutik. När de nu drar igång sitt nya projekt säger de sig ha nytta av sådant de plockat upp längs vägen, eftersom de enligt Ilia Komorin stött på "alla möjliga problem" inom allt från teknik och logistik till kunder och leverantörer.

- Nu när vi har facit i hand så vet vi hur vi ska ta genvägar och undvika alla misstag som man måste göra när man börjar med e-handel eller allt som har med företagande att göra egentligen. Detta har gjort att startsträckan och startbudgeten har kunnat mer än halveras och att de stunder man satt och tänkte “hur ska vi lösa detta”, då har vi kunnat hitta lösningen väldigt fort genom att reflektera tillbaka på liknande situationer, säger Ilia Komorin.

Annons