Framtidens drönarleveranser kan stå på spel

Skyhöga fastighetskostnader och hårdare regleringar kan innebära att drönarna inte blir den högteknologisk revolution för leveranser som så många hoppas på.

Det snackas en hel del om drönarleveranser för tillfället. Flera e-handlare och distributörer världen över testar just nu möjligheterna och senast igår kunde vi läsa om hur Amazon testar en ny drönare som kan flyga upp till 24 kilometer.

Men samtidigt som många hoppas på att kunna leverera med drönare inom några år finns det idag regler som gör det i princip omöjligt att använda sig av de obemannade farkosterna i kommersiell skala. Men det finns ytterligare orosmoln på himlen.

Annons

Enligt rapporten, European Retail & Logistics Insights – From Sheds to Shelves från Colliers International, kan drönarleveransernas framtid stå på spel. Mycket tack vare skyhöga fastighetskostnader och krav från den Europeiska kommissionen om hårdare reglering.

– Med stigande hyror och mer komplicerade förordningar om luftrummet kan drönare ställa till med mer problem än det är värt, säger Tim Davies, ansvarig för EMEA Industrial and Logistics på Colliers International.

Ett hot mot sekretessen

Analysen i rapporten visar att industriella fastigheter spelar ut alla andra typer av kommersiella fastigheter. Efterfrågan på lokaler från företag som Amazon har stigit och värdet på fastigheter ökar, och med högre fastighetskostnader, blir det dyrare att flytta varor.

Samtidigt tror man att nya regleringar troligtvis kommer att sätta käppar i hjulet för drönarleveranser. Europeiska kommissionen sa förra året att man vill ha ytterligare regleringar för kommersiella drönare som ska gälla i hela EU.

Man menade att ytterligare regleringar kan behövas för att förhindra problem med säkerhet, sekretess och dataskydd. Kommersiella drönare kan bära avlyssningsenheter och därmed hota sekretessen för bosatta, företag och offentliga organ som finns i drönarnas flygväg.

– Rapporten menar att återförsäljare i stället kan utnyttja befintliga metoder bättre, som Londons växande nätverk av Uber-taxibilar och lager i butiken, säger Paul Souber, chef på Central London Retail Agency.

Annons