Från Kickstarter och bläck till sexiga e-handelspaket

Företaget som vill revolutionera e-handeln.

Stephan Ango och Jesse Genet är grundare av företaget Lumi. Ett bolag som startades efter ett framgångsrikt Kickstarter-projekt år 2009. Affärsidén byggde då på en gammal formula för ett solaktiverat bläck som låter vem som helst trycka bilder på sina kläder eller andra textilier.

Grundstenen idag är alltså detta bläck och tillhörande produkter men nu har man börjat bredda utanför området DIY, eller gör det själv-marknaden. Som många andra företag tittar man åt e-handeln och ser stor potential i denna växande marknad.

Annons

Efter en misslyckad pitch på TV-programmet Shark Tank i USA så gick Lumi med i den kända sådd-inkubatorn Y Combinator i slutet av 2014. Samtidigt rapporterade man en försäljning runt 2,5 miljoner dollar med kunder i över 20 länder. Detta gäller dock vad vi förstår främst bläck-delen.

Utöver bläcket som säljs på Inkodye.com så har man öppnat Lumi.com som satsar på förpackningar. Specifikt inriktar man sig på e-handelns förpackningsbehov.

Vill tänka om förpackningar

Bolaget söker nu flera nya medarbetare till sitt kontor i Los Angeles och man lockar med att sökanden kan få vara med och revolutionera och tänka om e-handelns förpackningar.

Grundarna Stephan och Jesse berättar hur de efter sin första lyckade Kickstarter-kampanj, de har nämligen genomfört två med positivt resultat, snabbt satte upp en e-handelssida.

- Med några få klick startade vi upp en butik på nätet, anslöt ett betalningssystem och började skicka order. Men dessa nymodiga plattformar föll kort när det kom till en viktig del av att sälja fysiska produkter: bra förpackningar, konstaterar grundarna av Lumi.

En bransch som står still

Lumi ska vara lösningen på problemet med dåliga, och fula, förpackningar samt vara det företag som Jesse och Stephen hade önskat fanns när de drog igång Inkodye.

- Vi hoppas skaka om en bransch som har fastnat i en era av dörr-till-dörr försäljare och tunga papperskataloger. Det kan inte bara bli mer öppet och tillgänglig utan också mer miljövänligt.

Med några enkla klick ska du nu kunna beställa helt skräddarsydda bubbelpåsar, lådor, stämplar, tejp och mycket mer. Du kan även sätta ditt varumärke på fyllnadsmaterialet om du så önskar. Lumi låter dig även spara din grafik hos dem och bygga upp din egen "webbshop" så att återkommande beställningar ska bli så smidiga som möjligt.

Annons

Fokus ligger på e-handeln men Lumi erbjuder även en del andra tjänster som är mer åt profilprodukter än emballage. På Lumis sajt finner vi även ett svenskt exempel där man dock gjort en liten miss, men kolla in Lumi.com för att bedöma hur de lyckas med att revolutionera e-handelns förpackningar.

- De produkter vi skapar är inte glamorösa. De är vardagliga saker som kartonger, kuvert, tejprullar och stämplar. Dessa är inte nästa slagord i Silicon Valley, varnar man dock i sin jobbannons.

Annons