Från ett källarföretag till att omsätta 100 miljoner dollar

ModCloths grundare, Susan Gregg Koger, har alltid haft ett intresse för second hand och vintagekläder. Därför lanserade hon under 2002 en enkel webbshop där hon sålde av kläder som hon inte längre använde. Redan första dagen sålde hon sitt första plagg.

Sedan dess har det hänt en del. Verksamheten har expanderat från källaren i det hus som Susan bodde i under sin collegetid, till kontor i San Francisco, Los Angeles och Pittsburgh med sammanlagt 450 anställda. Man säljer nu även sina egna kläder som man är med och designar själva.

Under förra året sålde företaget för mer än 100 miljoner dollar och man växer med mer än 40 procent varje år. I dag är ModCloth en av de snabbast växande e-handelsföretagen inom kategorin hem och mode under det senaste decenniet enligt nättidningen Mashable.

Annons

Susan startade sajten under sin collegetid, och hon gjorde det tillsammans med sin nuvarande man Eric Koger. Några år tidigare hade han startat ett webbutvecklingsföretag och hade de tekniska kunskaper som krävdes för att lansera en e-handel.

– Vi experimenterade med några produkter på eBay, men insåg snabbt att om den inte var från en välkänd designer, skulle den inte bli upptäckt. Dessutom var det svårt att skapa det estetiska helhetsintrycket som Susan ville, samtidigt såg vi en möjlighet att bygga upp ett varumärke, säger Eric Koger.

Fick in riskkapital

Till en början såg de sajten som ett sätt att finansiera inköp av böcker för Susans studier, men snart insåg man att det kunde bli större än så. År 2005 hade man över 70 000 unika besökare per dag och när Susan tog examen 2006 lockade det betydligt mer att satsa på ModCloth än att börja söka jobb.

Ett år senare nådde man 1 miljon dollar i omsättning och även Eric hoppade på heltid in i företaget. Samma år lyckades man också få in 1 miljon dollar i extra kapital, och efter det tog det fart på allvar.

2008 fick man in ytterligare 2,1 miljoner, något som gjorde att man kunde köpa in ett större utbud av kläder men det gav också möjligheten att anställa folk. Man öppnade ett nytt kontor i San Francisco för att komma närmare sina investerare och designers. Det investerades även en del i teknik.

Accepterar inga skitstövlar

2010 var det återigen dags för ett extra tillskott i kassan. Den här gången betydligt mer än tidigare, 20 miljoner dollar. Senare under hösten öppnade man sitt tredje kontor, nu i Los Angeles. Men att växa så pass mycket under kort tid är ingen dans på rosor, och har krävt en hel del arbete.

Annons

– Vi har sett till att lära känna våra kunder exceptionellt väl. Vi vill också interagera med kunderna på till exempel Pinterest och andra externa sajter för att se vad de gillar. Vi har också satsat på att bygga bra relationer med våra designers och tillverkare, säger Eric Koger.

Men det har också varit viktigt att rekrytera rätt.

– Vi letar efter människor som verkligen brinner för det vi gör och tror på det ModCloth står för. Vi har också en strikt regel, "inga rövhål". Du spenderar så stor del av ditt liv på jobbet, och livet är för kort för att jobba med skitstövlar. Vi vill ha en kollaborativ miljö med en stark förbindelse mellan konst och vetenskap. Vi vill även anställa unga passionerade människor, de är lättare att läsa av som individer. Erfarna människor som är vana vid att bli intervjuade kan på ett snyggt sätt säga precis det man vill höra, säger Eric Koger.

 

Källa: Mashable

Annons