Från ”ett” till ”inget” klick med ny lyxservice för e-handel

Räcker att skicka ett sms.

Att låta kunden handla med så få klick som möjligt har blivit något av en helig graal inom e-handeln, där Amazon visade vägen med en patentansökan redan på 90-talet.

LÄS ÄVEN: E-handelns största och mest hatade patent faller på måndag

Annons

Men inget varar för alltid, och nu är "ett klick" inte längre lika hett som tidigare. I USA har Walmart nämligen lanserat vad som beskrivs som en "klickfri" e-handelstjänst, vilket innebär att kunden alltså inte ska behöva klicka alls. Det rapporterar flera medier.

Gör studiebesök hos kunden

Tjänsten, som fått namnet Jetblack, vänder sig till boende i New York med högre inkomst, och för att använda servicen måste man vara medlem. När det steget väl är avklarat får man som kund prata med Jetblacks personal i telefon i tio minuter. Detta för att företaget ska få en uppfattning om vilka produkter och varumärken som kunden är intresserad av. Det ska också vara möjligt att få ett hembesök av Jetblack, som då går igenom kundens hem för att få input angående preferenser.

Och därefter börjar det roliga. Då kan kunden nämligen bara sms:a iväg en förfrågan, till exempel "förslag på present till barnkalas", varpå Jetblack återkommer med tre alternativ. Kunden kan då välja den vara som passar bäst, och om hon eller han önskar extra tjänster som till exempel presentinslagning. Sedan tar Jetblack hand om resten. Kunden ska i de flesta fall få sin vara levererad samma dag. Att tjänsten är helt klickfri är alltså att ta i, men kunderna behöver inte själva klicka runt bland varor på olika e-handelssajter.

Sparar in dyr barnpassning

Jetblack väljer i första hand ut varor från Jet och Walmart, men ska även ha inlett samarbeten med ett antal andra större företag samt några mindre butiker i New York.

LÄS ÄVEN: Walmart bekräftar Jet-köpet som landar på 3,3 miljarder dollar

De som är medlemmar får betala 50 dollar i månaden för att använda servicen, vilket Jetblack dock menar betalar sig snabbt, med tanke på att man slipper att lägga "vad ett par timmars barnpassning kostar på Manhattan" när man inte behöver ge sig ut för att handla själv.

Enligt sajten Retaildive har Jetblack en lista på tusentals personer som väntar på att bli insläppta i klubben. Företaget uppges också arbeta på att utöka antalet produktkategorier med bland annat olika typer av livsmedel.

Annons
Annons