Annons

Från gräsklippning i tonåren till app för ungdomsjobb Yepstr sätter ungdomar i arbete

Från gräsklippning i tonåren till app för ungdomsjobb

2016-06-15 09:40

Den nya tjänsten Yepstr ska ge ungdomar arbetslivserfarenhet och hitta hjälp åt stressade hushåll.

I en tid där många arbetar så mycket att de har svårt att hinna med allt som måste fixas i hemmet finns det även massvis med ungdomar som har svårt att hitta ett första jobb. Den nya tjänsten Yepstr vill få de här grupperna att mötas så att upptagna hushåll kan få hjälp med till exempel barnpassning och gräsklippning, samtidigt som ungdomar får en språngbräda in i arbetslivet.

– Yepstr har ibland beskrivits som ett Uber för småtjänster. Jag förstår jämförelsen, men en viktig skillnad är att det enbart är ungdomar mellan 15 och 21 år som kan använda tjänsten. Genom Yepstr får de tryggt och enkelt möjlighet att tjäna en slant samtidigt som de skaffar värdefull arbetslivserfarenhet och referenser, säger Jacob Rudbäck, VD för Yepstr.

Yepstr är en marknadsplats i appform som ger hushåll möjlighet att få kontakt med ungdomar som bor i närheten. Tjänsten har testats i Nacka, Lidingö och Täby, men blir tillgänglig för fler i takt med att tillräckligt många användare registreras. I dag är antalet användare uppe i över tusen.

Löneökning för ambitiösa 

Den som anlitar en ungdom, eller Yep (Young Entrepreneur) som de kallas i det här fallet, får första gången får vara beredd på att betala en avgift på 20 procent av arbetskostnaden. Den sjunker sedan till fem procent, och ska täcka bland annat olycksfalls- och egendomsförsäkring. Lönen för en Yep är satt till 65 kronor i timmen för en 15-åring och 110 kronor i timmen för en 21-åring, men det ska finnas utrymme för löneökning om man gör ett bra jobb och får goda omdömen.

Annons
Annons

Enligt Jacob Rudbäck är Yepstr, som även hjälper till med betalning av skatt, ett praktiskt komplement till skolgången och de som anlitas för jobben kan förhoppningsvis räkna med ett ökat självförtroende och en känsla för företagsamhet.

- De första jobben är så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det var när jag som tonåring klippte gräsmattor som jag lärde känna min första mentor som varit med mig sedan dess, säger Jacob Rudbäck.

Jacob Rudbäck grundade Yepstr 2015 tillsammans med kollegan Filip Gruvestad, som i dag är CTO i bolaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.