Från skolbänken till e-handel i miljonklassen

DDesign.nu har gått från ett projekt på gymnasiets fordonsprogram till en snabbväxande e-handel med siktet inställt på en omsättning på fem miljoner i år.

Grunden till det som i dag är DDesign.nu tog form redan när upphovsmannen Fredrik Dawidsson gick på gymnasiet. Till en början bestod verksamheten av en butik med en tillhörande småskalig e-handel.

- Det är ett varumärke jag skapade till mitt projektarbete i fordonsprogrammet, som senare fick bli namnet den lilla butiken jag startade efter gymnasiet, berättar Fredrik Dawidsson.

Annons

Fem dagars leverans från USA

Med åren har företaget, som säljer bildelar och motorsporttillbehör på nätet, vuxit till att omsätta miljonbelopp. 2013 togs steget mot en mer ambitiös e-handelssatsning, och tre år senare har Fredrik Dawidsson och hans kollegor gjort sajten och varumärket välkända inom motorsportssegmentet.

DDesigns e-handel har nu ett sortiment på 60 000 artiklar inom till exempel motordelar och andra produkter med anknytning till sporten. Både kontoret och lagret finns i Örebro men de flesta av produkterna importeras från andra länder i Europa och från USA. Trots avstånden uppskattar Fredrik Dawidsson att de flesta leveranserna når kunderna inom fem dagar från beställningen, vilket ska vara bra jämfört med andra aktörer i samma bransch.

- Detta är dock någonting som vi alltid jobbar med att förbättra för våra kunder. De mest roterande varorna läggs på våra hyllor därav den ständiga tillväxten av lager. Vår bransch är lite annorlunda jämfört med många andra. Vi har först hundratals olika bilmodeller att erbjuda delar till. Sen finns det tiotalet varianter och varumärken av samma produkt till dessa, vilket gör lagerhållningen svår, säger han.

Målet: 10 miljoner 2018

DDesign har sedan starten klarat sig utan att ta in externt kapital och i år räknar företaget med att omsätta fem miljoner kronor. Med hösten kommer företagets mest aktiva säsong eftersom många bilar då byggs om inför nästa års tävlingar. DDesigns mål är att komma upp i 10 miljoner i omsättning 2018.

- Vi jobbar ständigt med att förbättra vår kundupplevelse. Webbshoppen är ju vårt ansikte utåt så den måste vara på topp och ständigt förbättras. Den svåra utmaningen för oss är att sortera och filtrera den stora katalogen. Det finns många olika bilmodeller där ute, säger Fredriks företagspartner Henrik Gustafsson.

Annons