Annons

Från studentrum till 15 miljoner i omsättning Adam Gillberg och Mårten Åkeson, grundare av Proteinbolaget

Exklusivt: Från studentrum till 15 miljoner i omsättning

2016-03-09 12:24

Mårten och Adam valde att sluta på sina heltidsjobb och satsa på e-handel, i år räknar de med att omsätta 15 miljoner kronor.

Två träningsglada killar på 22 vårar meddelar att man förra året omsatte över 9 miljoner kronor på sin e-handel. Detta efter bara tre års satsning på sitt bolag och med formidabla konkurrenter som exempelvis Gymgrossisten.

Mårten Åkeson och Adam Gillberg pluggade flygteknik i Västerås när de fick idén till Proteinbolaget. De hade länge drömt om att driva eget och som flera andra tog de tillfället i akt under studierna att starta e-handel.

- När vi startade hade vi lager i min studentlägenhet på 24 kvadratmeter med kokvrå. Vi började köpa in ett mindre lager till min lilla lägenhet och en hemsida började utvecklas. Men det var inte förren i slutet av 2012 som vi öppnade Proteinbolaget.se, säger Mårten Åkeson.

Mårten Åkeson berättar att de redan då såg potential inom kosttillskott på nätet och en växande trend i Sverige.

Lagret fick flytta ner i källaren

När de tagit studenten flyttade de hem till Karlskoga och lagret flyttade med och fick ta plats i Adams föräldras källare. Båda började samtidigt arbeta på heltid med andra jobb och drev Proteinbolaget vid sidan om. Det var först efter man bestämt sig för att satsa helt på e-handeln som det tog ordentligt med fart.

- Sommaren 2013 tog vi beslutet om att sluta på våra jobb och satsa till 100 procent med vårt eget bolag. När vi började heltid med bolaget så gick det väldigt fort. Vi öppnade en fysisk butik i Karlskoga där vi också hade vårt första riktiga lager för e-handeln.

Redo för 50 miljoner

2013 gick man ifrån i princip ingen omsättningen året innan till att sälja kosttillskott för nära 2,5 miljoner kronor. Efterföljande år slutade siffran på över 5,5 miljoner och 2015 omsatte man 9,2 miljoner kronor på Proteinbolaget.

Annons
Annons
- Sommaren 2015 valde vi att sära på butiken och e-handeln då vi växt ur butikslokalen på 200 kvadratmeter. Vi hittade en väldigt fin lokal på 1000 kvadratmeter där vi sedan låtit bygga helt nytt kontor, kök och omklädningsrum. Den nya lokalen är förberedd och utrustad för en omsättning på 50 miljoner, vilket är vårt mål 2019, säger Mårten Åkeson.


Det nya lagret där de idag utnyttjar 500 kvadratmeter

Vad har då varit nyckeln till den snabba framgången? Mårten menar på att allt handlat om tajming, passion och utförande.

- Vi hade chansen att hänga med på trenden inom träning och kosttillskott innan det blev allt för många i branschen. I dag ploppar det upp nya nätbutiker hela tiden, jag tror vi var precis i sista skedet för att få hänga med på den här trenden, säger Mårten Åkeson.

Eget varumärke ett måste

Han konstaterat samtidigt att det är en tuff bransch med mycket hård konkurrens. Proteinbolaget har som många andra framgångsrika e-handlare ett eget varumärke som idag ska stå för 30 procent av omsättningen.

- I dag tror jag det är väldigt svårt att få ett bolag att växa med lönsamhet om du inte har ett eget varumärke. Dels blir du unik med just det märket och du kan erbjuda samma konkurrenskraftiga priser som dina konkurrenter med bibehållen marginal, säger Mårten Åkeson.

I år räknar Proteinbolaget med en omsättning på 15 miljoner kronor.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons
Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta