Fransk E-handlare tvingas sluta med kreditgivning

Nätmodeföretaget La Redoute och klädjätten H&M får bakläxa av Konsumentverket för slarviga kreditprövningar. La Redoute måste omedelbart sluta ge konsumenter krediter, annars hotar ett vite om fem miljoner kronor, medan H&M utdöms att betala en sanktionsavgift på åtta miljoner kronor.

E-handelsföretaget La Redoute Sverige, som ägs av franska Red Cats, förbjöds från och med igår att ge krediter till kunder. Det efter att Konsumentverket granskat bolaget och hittat "allvarliga brister" när det gäller kreditprövningar.

La Redoute har kontrollerat betalningsanmärkningar, taxerad inkomst och ålder, men det räcker inte enligt Konsumentverket, som säger att företaget därmed inte samlat in tillräckliga uppgifter för att kunna bedöma kundernas betalningsförmåga.

Annons
Annons

Bristerna anses så allvarliga att Konsumentverket inte ser någon annan utväg än att förbjuda bolaget att lämna krediter.

– Nej, en kreditupplysning räcker inte. För att ge kredit ska man göra en kreditprövning – kontrollera aktuella intäkter, kostnader och skulder, säger Ulrika Edlund, jurist vid Konsumentverket till Borås Tidning.

Riskerar skuldfälla

Även när det gäller den svenska klädjätten H&M har Konsumentverket hittat ”allvarliga brister”. Vid tiden för granskningen så baserade bolaget till exempel sin kreditprövning endast på uppgifter från sitt interna system och från en extern kreditupplysning. Det är inte tillräckligt för en ordentlig kreditprövning, menar Konsumentverket.

Enligt Konsumentverkets så har H&M därmed inte kunnat bedöma om den enskilde låntagaren kan betala tillbaka pengarna för krediten.

Eftersom det rör sig om systematiska överträdelser mot bestämmelserna om kreditprövning bör bolaget, enligt Konsumentverkets bedömning, få en varning och en sanktionsavgift på åtta miljoner kronor.

– För bara tre veckor sedan förbjöd vi ett snabblånebolag att fortsätta med sin kreditgivning. Nu ser vi alltså att konsumenter riskerar att hamna i en skuldfälla även när man handlar kläder. Det är upprörande att stora, välkända bolag tar så lätt på sina skyldigheter i samband med att man erbjuder köp på kredit, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.



Källor: Press, BT.se

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!