Annons

Franska L’Oreal Paris lanserar egen E-handel

Franska L’Oreal Paris lanserar egen E-handel

2013-02-07 08:25

Med start i mars lanserar L’Oreal Paris en egen nätbutik. Där kommer kosmetikajätten att ha hela sin produktlinje till försäljning. Man hävdar dock att man inte är ute efter att konkurrera med sina återförsäljare inom detaljhandeln.

I Frankrike har de flesta lyxmärken inom kosmetika haft nätbutiker sedan en tid tillbaka. Däremot har de mer massproducerande kosmetikaföretagen varit aningen återhållsamma på den punkten. Främst för att inte stöta sig med sina återförsäljare inom detaljhandeln.

Men nu svänger L’Oreal Paris i frågan, och i mars lanserar man sin nya e-handel. Man är dock noga med att poängtera att avsikten inte är att kringgå detaljhandeln, och säger också att de förväntar sig att det kommer att fortsätta vara företagets primära försäljningskanal.

Näthandel lyckat för konkurrent

Kosmetikajätten har ännu inte offentliggjort hur de tänkt hantera det logistiska, eller hur de ska prissätta produkterna jämfört med sina återförsäljare. Men med tanke på att allt fler handlar på nätet så är det inte otänkbart att det är en kanal de kommer att fokusera mer på.

L’Oreal’s konkurrent, Yves Rocher som även de kommer från Frankrike har haft en nätbutik sedan 2009. Deras e-handelssatsning har slagit väl ut, förutom att behålla sin traditionella ”postorderkund” har de även lyckats locka till sig en yngre målgrupp tack vare nätet.

För L’Oreal’s del verkar det inledningsvis mer röra sig om att hitta en medelväg mellan sin egen e-handel, och sina återförsäljare. Något de sägs behöva göra om de ska fortsätta se en liknande tillväxt som de gjorde de senaste åren.

L’Oreal’s svenska hemsida verkar även den vara redo för e-handel. I dagsläget skickar dock alla "köp-knappar" dig vidare till Kicks nätbutik istället, vilket visar på deras lojalitet till återförsäljarna.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta