Annons

Fransman ger Alibaba en match på deras hemmaplan

Fransman ger Alibaba en match på deras hemmaplan

2013-08-22 08:30

Pierre de Vilmorin är en fransk entreprenör som hittat sin plats i den kinesiska e-handeln. Med sajten iHush, som säljer märkesprodukter till rabatterade priser, har han gett välkända Taobao och Tmall en match om märkessugna unga kineser.

När man tänker på Kina och e-handel är det många som kommer att tänka på Alibaba och deras marknadsplatser, Taobao och Tmall. Kanske inte så konstigt med tanke på att de två sajterna sägs ha nästan 50 procent av marknaden för företag-till-konsument i landet.

Taobao lider däremot av dåligt rykte när det gäller billiga varor av låg kvalité. Även piratkoipor är något som det ska finnas en hel del av på sajten. Något som en rödhårig fransman vid namn Pierre de Vilmorin kände att han kunde utnyttja.

Pierre de Vilmorin är en fransk entreprenör som kom till Kina för första gången redan 2001. Han stannade i tre månader för att lära sig kinesiska och resa genom landet. 2008 bestämde han sig för att förverkliga sin dröm om att starta en verksamhet i landet.

Ger speciell försäkring

Pierre de Vilmorin samlade ihop 2 miljoner euro med hjälp av sin familj i Frankrike och lanserade den kinesiska e-handelssajten, iHush. Tre år senare tog han in ytterligare 43 miljoner dollar i riskkapital från Capital today och Matrix Partners China.

iHush är enkelt uttryckt en copycat av den berömda franska e-handelssajten Vente Privee. Och precis som sin franska föregångare säljer man märkesvaror till ett rabatterat pris, mellan 20 till 80 procent billigare, under en kortare tidsperiod.

Varje dag vid lunchtid lanseras det ungefär ett halvt dussin nya erbjudanden som är giltiga mellan tre till femton dagar. Och Pierre de Vilmorin har lyckats ganska väl med att sno åt sig sin bit av kakan, och han har lockat till sig en hel del konsumenter under 30 år som normalt skulle göra sina inköp på Taobao.

Mycket tack vare sitt huvudsakliga fokus att sälja dyrare varumärken till lägre priser. Men även genom att han valt att samarbeta med mer än 500 unga designers och modemärken. Och för att kunderna ska känna sig säkra med att de inte köper några piratkopior så ger man dem en särskild försäkring värd 10 000 euro.

 

Källa: Rude Baguette

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta