Fransman ger Alibaba en match på deras hemmaplan

Pierre de Vilmorin är en fransk entreprenör som hittat sin plats i den kinesiska e-handeln. Med sajten iHush, som säljer märkesprodukter till rabatterade priser, har han gett välkända Taobao och Tmall en match om märkessugna unga kineser.

När man tänker på Kina och e-handel är det många som kommer att tänka på Alibaba och deras marknadsplatser, Taobao och Tmall. Kanske inte så konstigt med tanke på att de två sajterna sägs ha nästan 50 procent av marknaden för företag-till-konsument i landet.

Taobao lider däremot av dåligt rykte när det gäller billiga varor av låg kvalité. Även piratkoipor är något som det ska finnas en hel del av på sajten. Något som en rödhårig fransman vid namn Pierre de Vilmorin kände att han kunde utnyttja.

Annons
Annons

Pierre de Vilmorin är en fransk entreprenör som kom till Kina för första gången redan 2001. Han stannade i tre månader för att lära sig kinesiska och resa genom landet. 2008 bestämde han sig för att förverkliga sin dröm om att starta en verksamhet i landet.

Ger speciell försäkring

Pierre de Vilmorin samlade ihop 2 miljoner euro med hjälp av sin familj i Frankrike och lanserade den kinesiska e-handelssajten, iHush. Tre år senare tog han in ytterligare 43 miljoner dollar i riskkapital från Capital today och Matrix Partners China.

iHush är enkelt uttryckt en copycat av den berömda franska e-handelssajten Vente Privee. Och precis som sin franska föregångare säljer man märkesvaror till ett rabatterat pris, mellan 20 till 80 procent billigare, under en kortare tidsperiod.

Varje dag vid lunchtid lanseras det ungefär ett halvt dussin nya erbjudanden som är giltiga mellan tre till femton dagar. Och Pierre de Vilmorin har lyckats ganska väl med att sno åt sig sin bit av kakan, och han har lockat till sig en hel del konsumenter under 30 år som normalt skulle göra sina inköp på Taobao.

Mycket tack vare sitt huvudsakliga fokus att sälja dyrare varumärken till lägre priser. Men även genom att han valt att samarbeta med mer än 500 unga designers och modemärken. Och för att kunderna ska känna sig säkra med att de inte köper några piratkopior så ger man dem en särskild försäkring värd 10 000 euro.

 

Källa: Rude Baguette

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!