FreshDirect räds inte ny konkurrens från Amazon

I över ett årtionde har FreshDirect varit New Yorks största och mest kända varumärke när det gäller livsmedelsleveranser. En titel de snart kan förlora med tanke på att Amazon väntas lansera sin livsmedelstjänst i staden. Konkurrensen är dock inget som oroar företagets vd.

I oktober väntas Amazon lansera sin livsmedelstjänst Amazon Fresh i New York. Något som innebär att man kommer att konkurrera med ett antal aktörer som redan finns i staden. En av dessa är FreshDirect, en verksamhet som funnits i 15 år och årligen omsätter runt 400-500 miljoner dollar.

Men även om Amazon har en förmåga att vara bra på det de tar sig för, räds inte FreshDirect konkurrensen. I en intervju säger dess vd Jason Ackerman, att han inte är oroad över det lilla Seattle-baserade företaget som säljer böcker, och i stort sett allt annat som finns att få tag på.

Annons

– Mat är en helt annan verksamhet. Vi vet att återförsäljaren själva kan påverka produkten på ett meningsfullt sätt, och i den här branschen konkurrerar vi med kvaliteten på maten, påpekar Ackerman.

Inte bara en leverantör

Han säger också att FreshDirects nära samarbeten till leverantörerna gör att man tillsammans tar fram exklusiva erbjudanden och noga kontrollerar den mat som den levereras till kundernas dörrar.

– Våra producenter odlar saker för oss specifikt. Vår verksamhet handlar inte om att vara en leverantör, den handlar om att vara ett fantastisk livsmedels- och techföretag, säger Jason Ackerman.

Idag levererar FreshDirect till delar av New Jersey, Connecticut, Delaware och Pennsylvania utöver New York. Något som betyder att man expanderat relativt konservativt med tanke på att man funnits i 15 år. Anledningen enligt Ackerman är just fokus på kvalitet, men det finns de som säger att det kan bli deras fall.

Vinnaren tar inte allt

Deras avvaktande hållning har samtidigt öppnat upp för andra aktörer. Till exempel Instacart som idag är verksamt på 17 marknader i USA, och levererar matvaror från butiker som Whole Foods och Costco. Och så klart AmazonFresh som nu tar sikte på östkusten efter att sakta ha rullat ut sin tjänst i väst.

Och även om FreshDirect har ett inarbetat varumärke och en fungerande apparat, kan Amazon vara ett bekvämt alternativ för många som redan använder sig av e-handelsjätten. Ackerman säger dock att livsmedelsleveranser inte är ”en vinnare tar allt marknad”.

– Det är i ett så tidigt skede och livsmedel är den största detaljhandelsmarknaden som existerar. Det finns gott om plats för en mängd olika aktörer, säger Jason Ackerman.

Annons



Källa: ReCode
Foto: FreshDirect

Annons