Fri frakt Targets nya vapen i kampen mot Amazon

Den amerikanska lågpriskedjan Target har de senaste åren gjort en rad satsningar för att stå sig väl i kampen mot näthandeln i allmänhet, och Amazon i synnerhet. Nu tar butikskedjan till nästa knep och erbjuder sina kunder fri frakt, året om, på alla beställningar över 25 dollar.

Det är inte bara Walmart, med sin just nu växande e-handel, som har siktet inställt på Amazon. Den amerikanska lågpriskedjan Target gör även de sitt bästa för att ta upp kampen med e-handelsjätten. Bland annat har man lanserat en prenumerationstjänst som direkt konkurrerar med Amazons tjänst ”Subscribe and Save”.

Target har även tagit fram egna varumärken som endast kommer att säljas på nätet och under julhandeln såg man till att erbjuda sina kunder fri frakt. Något Target nu utökar till att gälla hela året runt, så länge ordervärdet överstiger 25 dollar. En gräns som tidigare låg på 50 dollar.

Annons

Hälften av Walmart

Amazon erbjöd fri frakt på beställningar över 25 dollar till sina amerikanska kunder i över ett decennium men i slutet av 2013 höjde e-handelsjätten minimigränsen till 35 dollar.

Target som tidigare prismatchat hårt för att konkurrera med Amazon tar nu till nästa knep. Något som innebär att deras minimikrav för fri frakt är 10 dollar lägre än Amazon och hälften av Walmarts 50 dollar.

– Vi fick en fantastisk respons på vårt erbjudande med fri frakt under helgerna. Nu, oavsett om kunderna bunkrar upp eller bara fyller på förrådet, så ser vi till att utöka vårt erbjudande med fri frakt så att det är ett av de bästa inom detaljhandeln, säger Jason Goldberger, vd för Target.com.

Källa: MashableTechCrunch

Annons