Frukt och grönt står på menyn när Google expanderar

Sökjätten tar upp kampen med Amazon när man inom kort börjar med hemleverans av färska livsmedel och dagligvaror.

I augusti meddelade Google att man skulle lägga ner delar av sin leveranstjänst Google Express. Istället för att själva köra ut varorna outsourcar sökjätten nu logistiken till andra fraktbolag som därmed sköter leveranserna från lokala butiker anslutna till tjänsten.

Nu är Google Express i ropet igen, fast den här gången handlar det om en expansion. Google planerar nämligen att utöka tjänsten med leveranser av färska livsmedel och dagligvaror i två städer i USA senare i år.

Annons

Utmanar Amazon Fresh

Först ut är San Francisco samt ytterligare en stad som ännu inte är offentliggjord enligt Bloomberg News. Bland de nya samarbetspartnerna för den nya tjänsten finns bland annat Costco och Whole Foods Market.

Google erbjuder sedan tidigare hemleverans av en rad olika produkter via sin snabba leveranstjänst. Att man adderar livsmedel och dagligvaror innebär att Google tar upp kampen med Amazon och deras tjänst Amazon Fresh som rullats i allt större skala det senaste året.

Annons