Annons

Fulfillment by Amazon lockar allt fler E-handlare

Fulfillment by Amazon lockar allt fler E-handlare

2014-07-15 09:37

Amazon hanterar och levererar en allt större del av sina tredjepartssäljares beställningar. En ny undersökning visar att e-handelsjätten under juni månad skickade ut nästan en tredjedel av säljarnas orders via sin frakttjänst, Fulfillment by Amazon.

I början av 2014 berättade Amazon att antalet säljare som använder sig av deras tjänst, Fulfillment by Amazon, ökat med 65 procent under 2013 jämfört med 2012. En tjänst som innebär att e-handelsjätten lagerför och skickar ut säljarnas varor.

Och tjänsten verkar inte tappa i popularitet. Åtminstone inte enligt ChannelAdvisor, en ledande leverantör av molnbaserade e-handelslösningar som gör det möjligt för återförsäljare och tillverkare att öka sin försäljning genom ett dussintals olika marknadsförings- och e-handelskanaler. Som till exempel Amazon, Google, Ebay och Facebook.

Förutom att hjälpa sina kunder att öka sin försäljning på nätet tar ChannelAdvisor varje månad även fram en rapport som visar hur det går för dem. Och den senaste rapporten visar att Amazon under juni månad skickade ut 31,8 procent av deras kunders orders, en ökning från 28,7 procent samma period förra året.

Antalet säljare ökar

Den just nämnda siffran gäller alltså för varor som säljs på Amazons marknadsplats men ChannelAdvisor har även tagit fram lite siffror för hur stor andel av deras kunders orders som skickas med hjälp av Fulfillment by Amazon, men som inte säljs på marknadsplatsen.

Alltså den försäljning som sker från egna sajter eller andra marknadsplatser som gör det möjligt att använda sig av Amazons frakttjänst. I juni 2014 hanterade Amazon 1,8 procent av dessa, en ökning från 0,9 procent juni 2013.

Samma rapport visar också att försäljningen från tredjepartssäljare på Amazon ökat med 34,4 procent i juni 2014 jämfört med juni 2013.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta