Intervju: De är Sveriges snabbast växande e-handlare – och de är lönsamma

Furniturebox växte med 146% under förra året och ökade samtidigt sin lönsamhet. Nu berättar man om planerna för 2015 och att IKEA inte är en konkurrent.

Det tar någon vecka innan jag lyckas få tag på Anders Wallstedt, som är VD på Furniturebox. Han är en upptagen person, men han har en bra anledning. Bolaget han leder är nämligen enligt vår analys Sveriges snabbast växande stora e-handlare,som vi definierar som över 100 miljoner i omsättning.

När vi talas vid poängterar jag att det sällan skrivs om dem trots deras framgångar. 

Annons

–Vi pratar med de som vill prata med oss, annars är det inte så viktigt för oss att synas, säger Anders och skrattar.

Växte med 146% till 207 miljoner

Metoden verkar fungera för under räkenskapsåret 2014 ökade de omsättningen till 207 miljoner, från 84 miljoner föregående år. En ökning som motsvarar 146%, vilket står ohotat för bokslutsåret 2014 enligt vår undersökning.

12 miljoner i utdelning till ägarna

Det som gör ökningen betydligt mer intressant är att den skedde med lönsamhet, och dessutom lyckades man öka vinsten mot föregående år. Innan skatt hamnade vinsten på nästan 16 miljoner, medan den året innan låg på strax under 5 miljoner. Detta betydde också bra klirr i kassan för ägarna som fick en utdelning på 12 miljoner under året.

–Det är viktigt för oss att växa med lönsamhet. Det är mycket mer hälsosamt än att stirra sig blind på tillväxt. Det är klart att man kan satsa på hög tillväxt för att sedan när man nått en viss position stöpa om bolaget och jobba mot lönsamhet, men om du är lönsam direkt behöver du inte oroa dig för om detta är möjligt eller inte, säger Anders.

Hemligheten till framgången är ingen hemlighet

Nyckeln till Furniturebox lönsamhet säger Anders handla om en slimmad organisation utan onödiga kostnader samt stenkoll på det operationella och dess kostnader. För att nå tillväxten säger han att det handlar om att de har ett bra sortiment med en bra prisbild och hög servicenivå. Att produkterna är unika hjälper också till med att bibehålla bra marginaler eftersom man ej kan bli prisjämförd på samma sätt som de som säljer andras varumärken.

I november lanserade man i tyskland och i år har man lanserat både i Norge och Danmark, men även om Anders ser stor potential i dessa marknader så är det Sverige som står för merparten av både omsättning och tillväxt. Över 90% av omsättningen ligger fortfarande i Sverige vilket innebär att tillväxten under 2014 var väldigt hög på hemmamarknaden och ej driven av utlandslanseringar.

2015 ska man växa minst 50%

–Man måste väl lämna lite spänning för läsaren, säger Anders och undviker frågan om deras omsättningsmål för 2015. Även om han inte gärna vill berätta exakta siffror säger han sedan att målet är att "omsätta runt 300 miljoner, med bibehållen lönsamhet såklart.

Annons

Under närmaste tiden kommer man lägga allt fokus på att bygga sina befintliga marknader, så några ytterligare nya länder blir det antagligen inte tal om just nu. Att växa organiskt är prioritet nummer ett och Anders säger att de inte har någon aktiv förvärvsstrategi även om de såklart tittar på det om tillfälle dyker upp.

IKEA är ingen konkurrent

–IKEA är extremt duktiga och jag har stor respekt för dem. Deras varumärke är oerhört starkt, men deras fokus nu är detaljhandel även om de får mer och mer närvaro på nätet. Men nej, jag ser inte de som en huvudkonkurrent, säger Anders när jag frågar om hans syn på IKEA.

Anders ser de primära konkurrenterna som primärt Bygghemma-ägda Trademax, Sleepo och Mio, även om han är osäker på hur mycket Mio faktiskt säljer på nätet.

–Ambitionen är att bli ett miljardbolag, vi kommer nå dit genom att leverera en jäkligt bra produkt som fokuserar på kunden, sen hur många år det tar får vi se, avslutar Anders.

Annons