Annons

Fyndiq om de nya reglerna: Fyndiq vill slippa långa reklamationsprocesser på billiga produkter

Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"

2017-03-30 08:12

Handlare på Fyndiqs marknadsplats kommer endast att kunna agera i reklamationsärenden där varans värde överstiger 200 kronor.

Häromdagen berättade vi att Fyndiq hade sänkt fraktpriset från 49 till 9 kronor. I samband med det meddelade vi också att marknadsplatsens rutiner för att hantera returer och reklamationer för produkter som understiger 200 kronor skulle ändras till att Fyndiq automatiskt betalade ut det aktuella beloppet till slutkunden.

I vår artikel sade Fyndiqs Chief Supply Officer Tariq Qandil att det dock fortfarande fanns en möjlighet för enskilda handlare att agera i ärendena, men det är felaktigt. Korrekt är att det var så tidigare men att den möjligheten nu bara finns kvar ifall produktvärdet är på mer än 200 kronor.

- Det är för att beloppet då börjar komma upp i ett högre värde, säger han, och tillägger att det alltså har blivit ett missförstånd.

Hur ser du på risken för att det här skulle kunna utnyttjas av oärliga kunder?

- Det stämmer att det skulle kunna utnyttjas men vi har koll på alla ärenden och ser vi ett mönster blockerar vi den kunden. Vi har flera olika variabler som vi kan monitorera, men vi tror inte att det kommer att ske för varor av en så pass låg summa.

"Har respekt för att alla inte gillar det här"

Tidigare har det varit möjligt för handlare hos Fyndiq att själva lägga sig i reklamationsprocessen även när det handlade om ärenden om varor för ett lägre belopp. Det har enligt Tariq Qandil lett till att ärendena har hanterats på olika sätt, vilket i sin tur har slutat med att slutkunden har fått en negativ köpupplevelse och i värsta fall slutat att handla på Fyndiq.

Annons
Annons
- Våra handlare är det viktigaste för oss men vi har på vissa sätt varit för tillmötesgående. Det har lett till långa processer som vi nu inser har skadat oss, och med oss menar jag marknadsplatsen, handlarna och kunden. Det är därför vi genomför de här förändringarna.

Med lägre pris för frakten menar Fyndiq att antalet order kommer att öka, och det innebär i sin tur att marknadsplatsen måste ha ett mer effektivt sätt att hantera returer. Alla som handlar hos Fyndiq ska få samma service, menar marknadsplatsens talesperson, som också hävdar att de nya reglerna kan leda till att handlarna gör ännu bättre ifrån sig för att undvika returer och reklamationer.

- Jag har full förståelse och respekt för att alla kanske inte gillar det här, men nu är det upp till oss att bevisa att förändringen i stort tillsammans med en ökad försäljning kommer att vara gynnsam för våra handlare. Vi tror på detta till 100 procent, säger Tariq Qandil. 

LÄS ÄVEN: Fyndiq sänker frakten från 49 till 9 kronor 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta