Annons

Fyndiq om delningen: Fredrik Norberg, vd för Fyndiq AB

Fyndiq om delningen: "Kommer att attrahera olika investerare"

2018-09-12 16:03

"Handlar om att renodla verksamheterna".

Att ha två olika bolag för sina verksamheter, ett för Fyndiq och ett för Fyndiq Superbilligt, kommer att locka olika typer av investerare. Det är vad Fyndiq hoppas att deras nya bolagskonstellation, som vi kunde berätta om imorse, ska leda till.

LÄS ÄVEN: Fyndiq delas i två - Fyndiq Superbilligt får eget bolag

"Helt olika investeringscase"

Det innebär att Fyndiq Superbilligt får ett eget bolag, som heter YBD Technologies, där YBD för övrigt står för “You Deserve Better”.

Ni har kommunicerat att ni vill hitta nya investerare. Är det därför ni delar upp verksamheterna i olika bolag, i hopp om att lättare hitta nya investerare?

Annons
Annons
- Då bolagen är i så olika faser är anledningen till uppdelningen tvådelad. Dels handlar det om att renodla verksamheterna och därmed skapa mer fokus. Dels handlar det om det du är inne på, att detta är två helt olika investeringscase och att de därmed kommer att attrahera olika typer av investerare, säger Fredrik Norberg, medgrundare och vd på Fyndiq AB till Ehandel.se.

"Vi står inför expansion utanför Sverige"

Och nu står Fyndiq inför en nordisk expansion.

- Vi står inför att expandera utanför Sverige, och ett naturligt steg för oss är att först gå via Norden. Dels då vi redan har ett befintligt stort utbud för den nordiska marknaden och dels så har vi en viss varumärkeskännedom i de andra länderna tack vare vårt starka varumärke i Sverige, säger Fredrik Norberg. 

Däremot så vill han i nuläget inte gå in på detaljerna kring hur expansionen ska gå till.

- Hur detta ska göras och hastigheten på expansionen är något som vi håller för oss själva än så långe, och det kan såklart påverkas av vilken ny investerare vi får in.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta