Annons

Fyndiq om delningen: Fredrik Norberg, vd för Fyndiq AB

Fyndiq om delningen: "Kommer att attrahera olika investerare"

2018-09-12 16:03

"Handlar om att renodla verksamheterna".

Att ha två olika bolag för sina verksamheter, ett för Fyndiq och ett för Fyndiq Superbilligt, kommer att locka olika typer av investerare. Det är vad Fyndiq hoppas att deras nya bolagskonstellation, som vi kunde berätta om imorse, ska leda till.

LÄS ÄVEN: Fyndiq delas i två - Fyndiq Superbilligt får eget bolag

"Helt olika investeringscase"

Det innebär att Fyndiq Superbilligt får ett eget bolag, som heter YBD Technologies, där YBD för övrigt står för “You Deserve Better”.

Ni har kommunicerat att ni vill hitta nya investerare. Är det därför ni delar upp verksamheterna i olika bolag, i hopp om att lättare hitta nya investerare?

Annons
Annons
- Då bolagen är i så olika faser är anledningen till uppdelningen tvådelad. Dels handlar det om att renodla verksamheterna och därmed skapa mer fokus. Dels handlar det om det du är inne på, att detta är två helt olika investeringscase och att de därmed kommer att attrahera olika typer av investerare, säger Fredrik Norberg, medgrundare och vd på Fyndiq AB till Ehandel.se.

"Vi står inför expansion utanför Sverige"

Och nu står Fyndiq inför en nordisk expansion.

- Vi står inför att expandera utanför Sverige, och ett naturligt steg för oss är att först gå via Norden. Dels då vi redan har ett befintligt stort utbud för den nordiska marknaden och dels så har vi en viss varumärkeskännedom i de andra länderna tack vare vårt starka varumärke i Sverige, säger Fredrik Norberg. 

Däremot så vill han i nuläget inte gå in på detaljerna kring hur expansionen ska gå till.

- Hur detta ska göras och hastigheten på expansionen är något som vi håller för oss själva än så långe, och det kan såklart påverkas av vilken ny investerare vi får in.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

Annons
Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta