Annons

Fyndiq rapporterar kraftigt ökad omsättning

Fyndiq rapporterar kraftigt ökad omsättning

2013-01-28 11:50

Merförsäljningskanalen Fyndiq som under 2012 tog in nytt kapital, satsade på tv-reklam och slopade provisionen rapporterar nu att det gett resultat. Företaget skall ha ökat omsättningen med 600 procent och förväntas nå break-even under andra kvartalet.

Fyndiq som 2011 omsatte 8 miljoner kronor ökade detta till 56 miljoner för helåret 2012. Målet för 2013 sägs vara att ha ett större utbud än Ullared, det fysiska varuhuset som Fyndiq ser upp till.

- Vi gillar verkligen Ullared. Det är kul att kunderna åker dit ibland. Sen får de gärna handla hos oss resten av tiden. Vi har ju öppet dygnet runt, säger Dinesh Nayar, VD på Fyndiq.

Företaget har som vi rapporterat tidigare haft problem med den starka tillväxten. Och tillväxten verkar fortfarande kännas av även om vi hört om förbättrade uppläggningstider och snabbare hantering av kunders och e-handlarnas ärenden.

– Vi har gjort ett fantastiskt 2012 och befinner oss nu i en väldigt spännande tillväxtfas. Inför 2013 är det stort fokus på rekrytering så att vi kan fortsätta växa, säger Dinesh.

Vi får veta att det nu finns över 60 000 produkter till salu på Fyndiq och deras utbud ska öka med ungefär 500 produkter per dag. Antal handlare sägs även öka med 50 per månad och ligger nu runt 800.

Fyndiq älskar dock statistik, vilket vi vet sedan tidigare, och det förvånar oss inte att de satt ihop infografik med statistik ifrån 2012. Ni finner denna nedanför.

Källa: Press

Fyndiqs infografik över 2012:

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Joel
2013-01-28 12:28

Fasen vad roligt! och kul med så mycket statistik också! Ska jag vara helt ärlig så trodde jag aldrig på affärsidén från början men mycket har ju hänt sedan dess (då var det 25% i provision och split på fraktavgiften).

Men en enkel överslagsräkning säger mig att de räknar omsättningen på totala ordervärdet? Borde inte omsättningen beräknas på den tjänst som de säljer (dvs 49 kr/order)? Själva ordern skickas ju från en extern butik och ordervärdets omsättning borde ligga i den butiken, medan provisionen som Fyndiq tar är deras omsättning. Eller tänker jag fel?

friedrich
2013-01-28 13:01

Håller med joel, Fyndiqs omsättning utifrån nuvarande ersättningsmodell borde väl vara:

208738 * 49 = 10,2 Mkr

basse1985
2013-01-28 13:40

Älskar statistiken!

pete
2013-01-28 16:46

Nja, de säljer ju de facto varor för hela beloppet, och tar betalt för detta. Vad deras marginal är är ju en annan fråga.

Att pengarna sitter på deras konto innan handlarna får utbetalning är ju inte heller negativt.

bslask
2013-01-28 17:25

Riktigt cool statistik, får man fråga om det är något program som man kan mata in uppgifterna i och sedan få detta grafiska resultat eller om det är 'handgjort'?

Joel
2013-01-28 19:39

pete: Då kan man ju säga att Klarna också säljer varor för hela beloppet, eftersom det är dom som skickar fakturan på hela beloppet till kunden. Deras omsättning hade nog varit några miljarder om de hade räknat hela köpbeloppet, och inte bara deras avgifter som omsättning.

pete
2013-01-28 20:15

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Deras omsättning är hur mycket varor de säljer för på sin sida. Hur deras kedja ser ut är en helt annan sak. Rent teoretiskt skulle de kunna lagerföra varorna själva, eller sälja sidan till Gekås. Menar du då att omsättningen helt plötsligt ökar med flera hundra procent på samma underlag, bara för att deras leverantörsförhållanden blir annorlunda?

Klarna säljer finansiella tjänster, vilket inte riktigt är samma sak. För övrigt skulle jag inte bli förvånad om Klarnas omsättning 2012 räknas i miljarder. Blir du?

friedrich
2013-01-28 20:51

Pete:

Skilj på fyndiqs omsättning och värdet på de produkter som förmedlas.

Kolla upp prisjakt, fyndiq, blocket etc på allabolag. Där ser du deras omsättning.

Genom dessa kanaler passerar varor för stora belopp. En resultaträkning ljuger inte ;-)

Jag har garanterat fel vad gäller siffran 10 mkr, men resonemanget är inte åt helvete :)

pete
2013-01-28 21:34

F: Du inser väl att du inte kan jämföra prisjakt/blocket med fyndiq i detta avseende? Som du kanske vet så säljer B och P annonser medan Fyndiq säljer produkter. Varorna som passerar genom blocket är inte samma sak som varorna som passerar genom Fyndiq i avseende omsättning. Jag förstår öht inte ditt resonemang, utveckla gärna.

Vilken tredjeklassare som helst kan räkna ut vad 49 gånger antal ordrar blir. Detta är vad du anser att Fyndiqs omsättning är. Personligen förstar jag inte varför man ska stanna där? Leverantörskostnader ska tydligen dras av, men inte transaktionsavgifter eller administration? Lön? Är det helt godtyckligt eller finns det logik bakom det hela?

Låt oss låtsas att du driver Fyndiq: Hur skulle du motivera den matematiken till din revisor?

Återigen: Hur Fyndiqs leverantörsled och marginaler ser ut, spelar ingen som helst roll för deras omsättning.

Såvitt jag vet har jag aldrig skrivit att en resultatsräkning ljuger, medan du hävdar att underlagen för denna artikel är felaktiga. Bevisbördan ligger på dig :)

Joel
2013-01-28 21:55

pete: Transaktionsavgifterna ligger förvisso hos Fyndiq men lönen för att lägga upp varan på Fyndiq och sedan packa den och skicka till kund, är ju butiken under Fyndiq som har (genom att de gör jobbet).

Jag vet faktiskt inte om det är rätt eller fel att räkna omsättningen som de gör. Det är mycket möjligt att det är så. Jag vet inte heller var gränsen går för när man får göra det och för när man inte får göra det.

Betalleverantörer räknar ju inte sina kunders försäljningar som deras egen omsättning, utan de förmedlar endast köpet (precis som Fyndiq, kan jag tycka).

Det är väl bara en riktig revisor som kan svara på vad som borde räknas som omsättning, och vad som borde räknas som förmedling av pengar (eller vad man kallar det) :) Jag hade gärna sett att Fyndiq själva kommenterar detta också, då de antagligen har belägg för att de gör på detta viset.

mavraj
2013-01-28 23:13

Det Fyndiq gör är ju ingen skillnad emot vad jag skulle göra ifall jag säljer ex. däck och använder mig av en dropshipper. Jag väljer alltså att sälja däcken till ett pris jag själv väljer, låt säga inköpspris+marginal. Omsättningen i min butik blir alltså det jag säljer för under det aktuella räkneskapsåret.

Fyndiq använder i det här fallet mig som dropshipper och de väljer att ta ut en avgift (det jag kallar "marginal" i texten ovan) på 49kr. Därmed bör ju Fyndiq ha rätt att räkna sin omsättning precis som jag själv gör det.

Jag kanske är otydlig i min förklaring men skyller det på min kurrande mage. Hoppas ni förstår resonemanget iaf. Men även jag hade velat se en kommentar från Fyndiq :)

pete
2013-01-29 01:04

Förvisso utgick jag från att de publicerade uppgifterna var korrekta, och att turnover = omsättning

Parvelito
2013-01-29 09:04

Det är Fyndiq som står som säljare av alla produkter, och därför räknar de sin omsättning så här. Jämför med Tradera och Blocket som bara förmedlar sina kunders produkter, och inte står som säljare.

flennstrom
2013-01-29 11:24

Sen kommer Fyndiqs rörelsemarginal (vinst/omsättning) att se ganska mycket sämre ut på det här sättet än om de bara räknade omsättning på provision.

Vi på Klarna räknar inte med varornas värde som omsättning, då skulle vår omsättning vara mångamånga gånger högre än den dryga miljard vi omsatte 2012.

Dinesh
2013-01-29 16:57

Som några av er här ovan redan har konstaterat så ska vi räkna vår omsättning efter den totala försäljningen av produkter på Fyndiq, eftersom konsumenterna gör köpen på Fyndiq, av Fyndiq. Detta till skillnad mot tex. på Tradera och Blocket där köpen görs hos de individuella säljarna.

@bslask: infografen är egendesignad speciellt för Fyndiq :-)

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta