Annons

Fyndiq sålde för 60 miljoner under första halvåret

Fyndiq sålde för 60 miljoner under första halvåret

2013-09-04 11:04

Merförsäljningskanalen Fyndiq fortsätter att växa. Under årets första sex månader har företaget ökat försäljningen med 150 procent jämfört med samma period 2012. Under perioden såldes det totalt 630 000 produkter till 215 000 konsumenter.

Fyndiq som sedan starten 2010 satsat på att bli ett Ullared på nätet, fortsätter att växa och leverera ökad försäljning till Sveriges handlare. Under årets sex första månader sålde företaget produkter för drygt 60 miljoner kronor.

En ökning med 150 procent jämfört med motsvarande period 2012 som omsatte cirka 24 miljoner kronor. Under de första sex månaderna såldes det totalt 630 000 produkter till 215 000 konsumenter.
– Trots en solig sommar lyckades vi hålla uppe försäljningen under sommaren vilket var ett trendbrott jämfört med tidigare år, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.

Julhandeln kommer slå alla rekord

Redan tidigare i år rapporterade Fyndiq om en rejäl omsättningsökning för förra året. Under 2011 omsatte företaget 8 miljoner kronor, en siffra som ökade till 56 miljoner för helåret 2012.

En ökning som alltså fortsatt under årets första sex månader, och det verkar inte finnas några tecken på avmattning. För de första dagarna i september ligger företaget på en försäljning på cirka 1500 orders per dag, med en tydlig försäljningsökning från vecka till vecka.
– Vår tillväxt ligger enligt plan, och till och med över tack vare den starka sommaren, men nu ser vi fram emot hösten och julhandel som kommer slå alla tänkbara rekord, säger Dinesh Nayar vd på Fyndiq.

Källa: Press
På bild: Dinesh Nayar

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Joel
2013-09-04 12:55

Wow! Riktigt imponerande siffror! Även om jag fortfarande tycker att det är fel att redovisa handlarnas försäljning som sin egen. Det hade varit intressant att få en siffra på hur mycket omsättning deras provision står för.

Vi sitter och planerar lite för vår högtid inför Halloween men jag kan tänka mig vilken planering Fyndiq måste ha inför jul. Vi pratar ju en tiodubblad omsättning. Om en normal kundtjänst består av 30 personer så måste de alltså ha närmare 300 personer på plats för att klara detta...

Det blir en spännande höst för Fyndiq!

Jimmys
2013-09-04 14:51

Deras provision är ju frakten. Och om jag inte är helt ute och cyklar så bör ju deras omsättning då hamna på 8,5 miljoner för första halvåret...

flennstrom
2013-09-04 15:57

Inte helt sant. Du räknar ju inte din omsättning som försäljningsintäkt-kostnad :) Kunderna köper av Fyndiq. Låt vara att de har 0 i vinst på alla varor.

Joel
2013-09-04 16:28

Tyvärr verkar det ju vara precis så som Flennstrom skriver, och det ger ju onekligen konstiga omsättningssiffror för en del företag, som egentligen bara slussar andra företags pengar på sina konton.

Jag vet inte vad praxis är men personligen hade jag sett att dessa pengar räknades som klientmedelspengar (att jämföra med en betalleverantörs kunder) och därmed aldrig tas upp i omsättning.

En bransch där detta är ett vanligt sätt för att "blåsa upp" sin omsättning är Adwordskonsulter, som tar upp sina kunders spenderade slantar hos Google, som egen omsättning. Nu kanske inte det är en helt rättvis jämförelse men inte långtifrån heller.

Jimmys
2013-09-04 18:06

Ok, deras intäkt från frakterna (TB1?) borde hamna runt den summan då, om nu deras 215 000 konsumenter motsvarar dito beställningar!

Fruktsam
2013-09-04 19:30

Jag kan hålla med dig om det Joel. Men samtidigt är ju omsättningssiffror aldrig särskilt intressanta i sig tycker jag. Har aldrig förstått varför det ofta är de första folk nämner när de pratar om hur det går för deras företag. Kanske för att det låter mest imponerande, jag vet inte.

Ekraft
2013-09-05 08:03

Exakt vad omsättningen är kanske inte är det viktiga, utan det väsentliga är att man växer. Det underlättar nämligen för nästa steg, att man kan få fortsatt finansiering. Många som säljer mycket där är lite oroliga för att Fyndiq skall få problem med den biten, och att deras modell med att ta ut frakt av kunderna (som är deras enda egentliga intäktskälla vid sidan av fakturaavgifter) inte håller i längden.

Dinesh
2013-09-05 16:42

Ur ett bokföringsmässigt perspektiv är vi att anses som en drop-shipare och inte en kommissionär. Detta då hela köpet genomförs hos oss, vi tar hela betalningen, vi äger kunden, vi tar kundtjänsten osv. I likhet med andra företag som helt eller delvis drop-shipar, som Katshing, Adlibris eller CDON, redovisar vi vår försäljning som vår bruttoomsättning.

Sedan vad bruttomarginalen blir (pris-inköpskostnad) hänger på vad man som företag har för inköpsavtal med leverantörerna. I vårt fall har vi ett väldigt, från vår sida sett, dåligt förhandlat avtal med våra leverantörer (ni handlare) som innebär att vi har 0% i produktmarginal. Detta möjliggörs av att vi tar betalt av konsumenten på ett annat sätt än vad ovanstående företag gör.

Att för oss redovisa bruttoomsättningen säger mer om företaget, då vi anser att det intressanta med Fyndiq är hur mycket kunder, transaktioner och pengar som snurrar i företaget, inte hur vi för tillfället valt att ta del av dessa pengar.

Angående vår lönsamhet så växer vi kontrollerat och vi skulle redan nu på en dag kunna växla över till att bli lönsamma. Men styrelse och ägare har valt att fortsätta och återinvestera alla pengar i tillväxt (primärt genom marknadsföring och teknikutveckling). Snarare ser vi över hur vi ska kunna växa ännu snabbare än vad vi gör nu.

Joel
2013-09-05 18:50

Tack Dinesh för svar! Jag förstår att kundtjänstbiten ger er en annan relation till kunden, vilket också är det enda som skiljer er från tex Tradera som i många fall tar hand om hela flödet, förutom just kundtjänst.

Enligt Jimmys beräkningar ovan så har ni en intäkt på 16 milj/år. Om ni lyckas täcka era kostnader så som betalavgifter, lokal, inventarier och personal (50 pers) och samtidigt göra en vinst på de så är jag den första att gratulera!

Hur som helst så tycker jag att ni gör ett grymt jobb. Mäkta imponerad över tillväxtsiffrorna. Keep up the good work!

Dinesh
2013-09-06 10:57

Tack Joel!

Ekraft
2013-09-11 10:33

Dinesh: Det är en vecka sedan du skrev detta:
"Angående vår lönsamhet så växer vi kontrollerat och vi skulle redan nu på en dag kunna växla över till att bli lönsamma. Men styrelse och ägare har valt att fortsätta och återinvestera alla pengar i tillväxt (primärt genom marknadsföring och teknikutveckling). Snarare ser vi över hur vi ska kunna växa ännu snabbare än vad vi gör nu."

Idag kom besked om att Fyndiq inför en Selling Fee på 5%. Förvisso inte helt oväntat för dem som kan räkna, men uppenbarligen behövde Fyndiq stärka intäktssidan.

Annons
Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Annons
Annons
Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta