Annons

Fyndiq spär på kassan med höjd avgift till jul Fredrik Norberg

Fyndiq spär på kassan med höjd avgift till jul

2015-10-27 10:20

Merförsäljningskanalen höjer nu sin selling fee för e-handlare som använder marknadsplatsen.

Merförsäljningskanalen Fyndiq höjer sin selling fee från 5 procent till 7 procent. Ändringen träder i kraft den 1 december och kommer alltså gälla under årets mest shoppingintensiva period.

Fyndiqs medgrundare och marknadschef Fredrik Norberg förklarar bakgrunden till ändringen i ett brev till handlarna på marknadsplatsen.

Anledningen till att man nu höjer avgiften sticker man inte under stol med. Man behöver mer resurser och vill kunna accelerera sin tillväxt ytterligare.

Tyvärr handlar mycket om pengar

Fyndiq konstaterar krasst att det tyvärr handlar mycket om pengar. Man ska med den nya avgiften också hamna mer i linje med internationella marknadsplatsers modell.

Annons
Annons

Företaget meddelar även att de är medvetna om att vissa produkter, i och med höjningen, nu kanske inte blir lönsamma att sälja via marknadsplatsen.

"Spruta ut orders till våra handlare"

Fyndiq trycker hårt på att de nya pengarna ska göra så att e-handlarna som använder merförsäljningskanalen ska sälja mer i slutändan. Vi ställde dock frågan till Fredrik om inte tidpunkten för höjningen, mitt i julruschen, känns lite sur för många e-handlare.

- Jo, just timingen är väl det som vi har bävat mest över denna gång. Som jag skriver i brevet så är timingen aldrig bra för en höjning. Förra gången blev det den 10 oktober och denna gång blev det den 1 dec. Varför inte den 1 januari istället? Jo, för bidraget som december kommer ge med denna höjning ser vi att vi redan i december och månaderna därefter direkt kan återinvestera i marknadsföring och de teknikprojekt som vi specat. Så att det blir i julhandeln, ska alltså leda till att julhandeln blir ännu starkare för handlarna som säljer på Fyndiq. Vi räknar med att vi denna jul kommer att spruta ut orders till våra handlare som inte tidigare skett i svensk e-handelshistoria, säger Fredrik Norberg.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Partykungen fortsätter uppåt - omsatte 166 miljoner kronor

Backar med tre miljoner.

Annons
Annons
BabyBjörn startar dotterbolag i Kina:

BabyBjörn startar dotterbolag i Kina: "Stor potential"

Expanderar i Asien.

"Om Amazon kommer hit ska vi kräva kollektivavtal"

"De ser inte människor som levande varelser".

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Strejk på Amazon: “Ingen mer rabatt på våra inkomster”

Vill ha höjda löner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Clas Ohlsons e-handel sjönk med 13 procent

Skyller på förra årets fest.

Axfoods nya rekord - <nobr>E-handel</nobr> växte med 37 procent

Axfoods nya rekord - E-handel växte med 37 procent

Enligt färska siffror.

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent:

Rollup-Kungen förvärvar konkurrent: "Ökar tempot"

Siktar på 100 miljoner.

Annons
Annons
Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

Nedlagda Lantbutiken.se har öppnat igen

"Tillbaka i ny kostym".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta