Annons

Fyndiqs vd ger svar på tal: Dinesh Nayar och Karin Johansson oense om Kinahandeln

Fyndiqs vd ger svar på tal: "Det är ju direkt skandalöst"

2018-03-16 15:30

Replik efter veckans intervju med Svensk Handels vd Karin Johansson.

I veckan publicerade vi en artikel där Svensk Handels vd Karin Johansson berättade om kampen mot den "kinesiska gräddfilen", som hon kallar situationen med e-handeln från landet i öst. Artikeln väckte reaktioner hos Fyndiqs vd Dinesh Nayar, som efter publiceringen kontaktade Ehandel.se för att delge sina synpunkter på Karin Johanssons uttalanden.

LÄS ÄVEN: Svensk Handels vd om kampen mot den "kinesiska gräddfilen" 

Exempelvis framförde Karin Johansson att de plattformar som svenska konsumenter använder sig av för att handla från Kina, själva hade kunnat ta ansvar för att styra upp momsinbetalningarna. Hade så gjorts hade PostNords - av en del - kritiserade administrationsavgifter, kunnat undvikas.

"Kan inte särskilja momsade paket"

Enligt Dinesh Nayar, som nyligen berättade om hur Fyndiq har valt att runda PostNords avgift, har dock hans företag "stått först i ledet" för att få momsbetalning på plats. Han menar att Karin Johanssons påstående är felaktigt.

- I det system som Sverige idag har är det PostNord som har monopol på brevflöden. Det innebär att även om vi som marknadsplats tar in momspengen av konsument i samband med dennes köp så har PostNord med de analoga och manuella flöden de har på plats idag, ingen möjlighet att särskilja på om ett paket redan är momsat eller inte. Tvärtom, 100 procent av alla paket oavsett om de är momsade eller inte som kommer in från länder utanför EU straffar PostNord med en hanteringsavgift på 75 kronor. Det är ju direkt skandalöst, skriver Dinesh Nayar till Ehandel.se.

"PostNord har blundat för att investera"

Även om Karin Johansson enligt vår förra artikel inte har några synpunkter på hur PostNords avgift ser ut, har hon inget emot att den har införts. Hennes argument är att svenska företag också måste "administrera sina momsinbetalningar", vilket förstås innebär kostnader för dem.

Dinesh Nayar å sin sida tycker att Tullverket och PostNord har haft "alla chanser i världen i över två års tid" att få ett system på plats som gör det möjligt för konsumenterna att göra rätt för sig i samband med att de lägger sin beställning.

Annons
Annons
- Men de har nyktert blundat för denna investering och nu står de med skägget i brevlådan och försöker lösa situationen genom en dyrbar manuell hantering som enbart skadar konsumenten. En konsument som i ett globalt landskap vill kunna ha valmöjligheten att själv bestämma över var den ska handla utan att för den sakens skull straffas oskäligt.
- PostNord och Tullverket har med andra ord satt sig själva i denna situation som nu konsumenten får betala för. Tidigare har det inte funnits någon motpart att arbeta tillsammans med för svenska, kinesiska eller amerikanska företag, fortsätter han.

Dinesh Nayar håller dock med Karin Johansson om att både företag och konsumenter bör göra rätt för sig.

- Men då måste de som ansvarar för att det ska gå rätt till se till att rätt system och flöden finns på plats. Precis som det gör för handel inom Sveriges gränser, tillägger Dinesh Nayar.

Efterfrågar nykter debatt

Diskussionen om e-handel från länder utanför EU har - utöver momshanteringen - även kommit att handla om de inhandlade produkternas säkerhet. Dinesh Nayar understryker att han bara kan uttala sig för Fyndiqs verksamhet, men försäkrar att Fyndiq bara arbetar med seriösa aktörer.

Enligt honom är det ofta samma varor som säljs av svenska och kinesiska handlare, med den skillnaden att den kinesiska handlaren kan ta ut ett lägre pris eftersom transaktionen innebär färre mellanhänder.

- Jag tar inte ansvar för hur andra globala handelsplatser väljer att agera, men när det gäller frågan om produktkvalitet så måste det finnas en balanserad och nykter debatt om det vilket jag inte ser att det finns i Sverige. Som en av de få i Sverige med djup kunskap om hur marknadsplatser och global sourcing av produkter fungerar, välkomnar jag alla svenska myndigheter och aktörer som vill lära sig mer om detta.
- Jag som vd på Fyndiq, som är en svensk aktör som tar ansvar för våra konsumenter, våra handlare, så väl lokala som globala, och våra anställda, kommer se till att finnas tillgänglig för de myndigheter och branschorganisationer som vill föra en balanserad dialog om dessa frågeställningar på hur vi kan hitta moderna lösningar på de problem den globala handeln kan ha för Sverige, avslutar han sitt mejl till Ehandel.se.

"Administrationen en fråga för PostNord"

Från Svensk Handels sida vidhåller man att det viktiga är att moms alltid betalas från första kronan, även på varor som handlas från länder utanför EU. 

- Svensk Handels utgångspunkt har hela tiden varit att moms ska betalas från första kronan för samtliga företag. Hur detta sedan administreras är en fråga för PostNord. EU:s ministerråd har beslutat att plattformar, som exempelvis Wish, från år 2021 ska få ansvar för att moms betalas in vid privatimport. Svensk Handel välkomnar initiativet och skulle gärna se att förslaget kom på plats fortare än så, skriver Svensk Handels presschef Hans Tjernström i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Annons
Annons
Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen <nobr>e-handel</nobr>

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen e-handel

Tar upp kampen om möbler på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

iDeal Of Sweden når 200 000 följare - firar med super-rea

iDeal Of Sweden når 200 000 följare - firar med super-rea

20 procent på allt idag.

Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Megaköpet nu nära - över 100 miljarder kronor

Detaljhandlaren nära sitt livs största e-handelsköp.

Annons
Annons
Designtorget intar e-handeln:

Designtorget intar e-handeln: "Vi är väldigt starka i vår nisch"

En självklarhet att finnas där kunderna finns, enligt vd:n Alexandra Wahlqvist.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta