Annons

Fyndiq.se slår till igen - ökade med 15 procent i juli Fyndiqs nytillträdde vd Fredrik Norberg

Fyndiq.se slår till igen - ökade med 15 procent i juli

2018-09-28 13:05

"Inte utan att man blir lite stolt över affärsmodellen".

När Fyndiq nyligen meddelade att bolaget skulle delas i två delar, sades anledningen bland annat vara att jakten på investerare skulle underlättas. Men orsaken till att företaget ansåg sig behöva nytt kapital, var inte att Fyndiq har det kämpigt med försäljningen.

LÄS ÄVEN: Fyndiq delas i två - Superbilligt får eget bolag

Sålde fläktar för 4 000 kronor

I alla fall om man ska döma av ett nytt pressmeddelande från Fyndiq, i vilket företaget skriver om en tillväxt på 15 procent under juli månad i år. Den varma sommaren har som bekant inneburit en rusning efter fläktar, och som mest ska Fyndiq ha sålt 1 300 fläktar på en enda dag.

- När de billigaste fläktarna för 400–500 kronor sålde slut köpte kunderna de dyrare och när det bara fanns fläktar för 3–4 000 kronor kvar, så gick även de åt, berättar Fredrik Norberg, vd för Fyndiq AB i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN: Säljer en fläkt i minuten: "Har aldrig sett något liknande"

Kan sälja mycket av trendiga varor

Fyndiqs tidigare vd Dinesh nayar, som numera ansvarar för bolaget som driver Fyndiq Superbilligt, har tidigare berättat om en kraftig ökning för just Fyndiq Superbilligt, som har beskrivits som en konkurrent till Wish.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Svag ökning för Fyndiq efter storsatsning på Superbilligt

Men trots framfarten för sin tidigare systermarknadsplats, ska Fyndiq.se alltså fortfarande visa upp en stabil försäljning. Fredrik Norberg meddelar att totalt 10 000 fläktar såldes under juli månad. 

- Det är inte utan att man blir lite stolt över affärsmodellen. Just i tider när det blir tufft för stora delar av handeln levererar vår skalbarhet. De produkter som trendar för stunden kan vi sälja nästan hur mycket som helst av, och då lever vi och våra handlare på det fastän annan försäljning går ned.

Under 2017 omsatte Fyndiq AB drygt 350 miljoner kronor, och levererade samtidigt ett resultat på minus 31,3 miljoner kronor. Även förra årets sommar fick Fyndiq till en säljsuccé av en specifik vara. Den gången handlade det om fidget spinners. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta