Annons

Fyndvaruhuset på nätet drar in ytterligare miljoner

Fyndvaruhuset på nätet drar in ytterligare miljoner

2012-06-29 13:41

Merförsäljningskanalen Fyndiq som fått utstå kritik, men även lovord, av e-handlare meddelar nu att de tagit in nytt kapital. Totalt handlar det om 20 nya miljoner i kassan.

Kapitaltillskottet skall användas till att utveckla den tekniska plattformen, vilket är en av sakerna e-handlarna klagat på. Pengarna skall även användas till att öka takten i marknadsföringen.

– Fyndiq befinner sig i en otroligt spännande tillväxtfas och förväntas nå break-even redan till årsskiftet. Utvecklingen de senaste månaderna har varit fantastisk, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq.

Dinesh har tidigare visat siffror från Fyndiq som t.ex. besökare per dag, konvertering osv. Dessa kan ni se här:


Från Fyndiqs presentation under NES 2012

I och med denna investering får vi reda på att de sålde produkter för 8 miljoner kronor 2011 och att omsättningsmålet detta år är 80 miljoner. Tillväxten verkar alltså vara ganska stor.

– Vi växer månatligen med 25 procent och fler och fler handlare upptäcker hur enkelt och effektivt Fyndiq är som merförsäljningskanal. Vi är nu kopplade till 25 procent av alla svenska webbshoppar, berättar Dinesh.

Det nya kapitalet skall komma ifrån nuvarande investerare som t.ex. Jan Carlzon men även flera affärsänglar.

 

Intervju med Fredrik Norberg

I samband med denna investering tänkte vi ställa några frågor till Fredrik Norberg, som är marknadschef på Fyndiq. Både gällande detta kapitaltillskott och den kritik som flera e-handlare framfört.

E-handlarna upplever att det är krångligt och att det tar för lång tid att lägga upp produkter hos er. Varför är det på detta sätt och kommer kapitaltillskottet lösa dessa problem?

För oss har vi vuxit något snabbare än planerat och vi trodde faktiskt inte att vi redan nu skulle få upp till 1000 nya artiklar per dag, vilket vi får. Detta har vi nu kortsiktigt löst genom att utbildat 6 personer i extrapersonal som vi kan ta in vid större peakar.

Vi säger att vi ska granska produkter inom 3 arbetsdagar vilket vi nu efterlever till 90%. Sedan så kodar vi för fullt nu för att göra hela produktflödet ännu enklare vilket bl.a. kommer att innebära att handlare som sålt länge på Fyndiq med hög grad av korrekta annonser ska då få in sina annonser snabbare. Detta kommer komma på plats efter sommaren.

Enligt våra e-handlare ska det finnas många piratkopior på Fyndiq. Är detta något ni känner till och vad gör ni i så fall för att motverka det?

Det känner vi till och det är något vi ser allvarligt på och jobbar väldigt aktivt med. Vi förlorar pengar på det genom kundtjänstärenden och badwill och alla seriösa handlare vill också får bort det, så detta är något som ligger i allas intresse. Detta kan verka enkelt men är en komplex fråga som vi jobbar intensivt med i nära dialog med våra jurister.

Enligt våra handlaravtal är det förbjudet att lägga upp piratkopior till försäljning, men som du säger så kommer de ändå upp. För vår produktgranskning blir det svårt då varje person ska vara expert på mobilskal, modemärken, parfymmärken osv och utifrån detta göra en rimlighetsbedömning vad något borde kosta eller se ut för att vara äkta. Så vi måste skapa system och flöden som tar bort denna subjektiva bedömning vi hittills behövt göra.

Idag om produktgranskning flaggar för en piratkopia, pausar vi den produkten för försäljning, kontaktar handlaren och begär in licensintyg. Kan inte handlaren ge oss det så tas produkten bort från försäljning. Denna rutin är något vi kommer bli tuffare på och samtidigt kommer vi att börja beta av den back-log av produkter som kommit in sedan tidigare som eventuellt smugit sig igenom detta filter.

Vi tror även på att bli hårdare mot handlarna på denna punkt och visa att vi menar allvar med att det inte är ok att sälja piratkopior på Fyndiq, och detta kommer att intensifieras efter sommaren. (Sedan blir det inte direkt lättare av att det till och med finns förfalskade licensintyg med stämplar och allt som är väldigt svåra att syna)

Vad kommer dessa 20 miljoner betyda för e-handlarna som säljer via Fyndiq?

För e-handlarna kommer detta innebära ännu högre försäljning och detta fortsatt utan några månadskostnader eller startavgifter. Vår vison är att bli den bästa (smidigaste och effektivaste) merförsäljningskanalen för alla typer av handlare och det kommer dessa pengar att möjliggöra fullt ut.

Ett led i detta är att vi nu kan öka utvecklingstakten med fler programmerare vilket kommer göra det ännu enklare att sälja via oss, och vi kommer att marknadsföra än mer intensivt för att generera högre försäljning.

Vi har högt satta planer och dessa pengar gör att vi nu kan realisera alla smarta ideer och önskemål vi har för att utveckla plattformen till något extraordinärt. Försäljningsmässigt är det bara att fortsätta som vi gör nu, vilket är över förväntningar, och vi slog faktiskt nytt försäljningsrekord i förrgår med 875 order vilket innebar 2275 handlarorders och 3238 produkter sålda och skickade. Så på den fronten är vi faktiskt lugna att vi kommer att leverera...

Vad är nästa steg för fyndvaruhuset?

Nästa steg för oss är att växla upp från en liten charmig entrepreörsledd start-up till en stor charmig e-handelsaktör. :) Ett delmål på denna resa kommer vi uppnå snart då vi tar bolaget till break-even redan mot slutet av detta år.

Hur många är ni på Fyndiq just nu och hur mycket växtvärk känner ni av?

Vi är idag 20 heltidsanställda med ytterligare 8 personer som extrapersonal som just nu nyttjas till ca 50%. Växtvärken är konstant och då främst på utvecklarsidan så duktiga programmerare letar vi hela tiden efter med ljus och lykta, men tyvärr är det ju så att vi inte är ensamma om det behovet...

Vi tackar Fredrik för svaren och önskar Fyndiq lycka till framöver.

 

Publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta