Annons

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

2015-01-05 08:32

Den norska e-handeln växer rekordsnabbt och landet har norras Europas mest köpglada nätkunder. Trots det är det endast sex av tio norska butikskedjor som låter sina kunder handla på nätet. Alldeles för dåligt enligt Ola Hanø, vd för norska eHandelsforum.

Under 2014 e-handlade våra norska vänner för 31,8 miljarder norska kronor. Landet hamnar också i topp i flera olika rapporter när det gäller handel på nätet, både i Norden och i norra Europa. Trots detta är det bara sex av tio butikskedjor i landet som har nätbutiker. Det visar en ny undersökning från norska eHandelsforum.

– Utveckling är alltför långsam i Norge. Medan våra nordiska grannländer satsar hårt på nätet är det många norska återförsäljare som inte hänger med, något som den här undersökningen också visar, säger Ola Hanø, vd för eHandelsforum.

Nätet den största butiken

I en liknande undersökning från förra året var det fem av tio butikskedjor som satsade på nätet. Det går alltså framåt, om än sakta, och bland nykomlingarna finns till exempel Dressmann. I år ska även jättar som Intersport och Coop ta klivet ut på nätet.

Ett viktigt steg enligt Ola Hanø som tror att allt för få detaljhandlare har koll på hur stora möjligheterna faktiskt är med en digital närvaro.

– Många kedjor kommer snabbt märka att nätbutiken är deras största butik när det gäller omsättning. Dessutom finns det många kunder som använder nätet för att kolla priser och utbud. En väl fungerande nätbutik, i kombination med fysiska butiker, är värdefullt för företag som drivs av lönsamhet och tillväxt, säger Ola Hanø.

 

Källa: Netthandel.no

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem