Annons

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

2015-01-05 08:32

Den norska e-handeln växer rekordsnabbt och landet har norras Europas mest köpglada nätkunder. Trots det är det endast sex av tio norska butikskedjor som låter sina kunder handla på nätet. Alldeles för dåligt enligt Ola Hanø, vd för norska eHandelsforum.

Under 2014 e-handlade våra norska vänner för 31,8 miljarder norska kronor. Landet hamnar också i topp i flera olika rapporter när det gäller handel på nätet, både i Norden och i norra Europa. Trots detta är det bara sex av tio butikskedjor i landet som har nätbutiker. Det visar en ny undersökning från norska eHandelsforum.

– Utveckling är alltför långsam i Norge. Medan våra nordiska grannländer satsar hårt på nätet är det många norska återförsäljare som inte hänger med, något som den här undersökningen också visar, säger Ola Hanø, vd för eHandelsforum.

Nätet den största butiken

I en liknande undersökning från förra året var det fem av tio butikskedjor som satsade på nätet. Det går alltså framåt, om än sakta, och bland nykomlingarna finns till exempel Dressmann. I år ska även jättar som Intersport och Coop ta klivet ut på nätet.

Ett viktigt steg enligt Ola Hanø som tror att allt för få detaljhandlare har koll på hur stora möjligheterna faktiskt är med en digital närvaro.

– Många kedjor kommer snabbt märka att nätbutiken är deras största butik när det gäller omsättning. Dessutom finns det många kunder som använder nätet för att kolla priser och utbud. En väl fungerande nätbutik, i kombination med fysiska butiker, är värdefullt för företag som drivs av lönsamhet och tillväxt, säger Ola Hanø.

 

Källa: Netthandel.no

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Annons
Annons

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Annons
Annons
PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

Nästa generations lagerrobotar ska utvecklas vid Örebro Universitet.

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Företaget testar sig fram, enligt kommunikationschefen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem