Annons

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

2015-01-05 08:32

Den norska e-handeln växer rekordsnabbt och landet har norras Europas mest köpglada nätkunder. Trots det är det endast sex av tio norska butikskedjor som låter sina kunder handla på nätet. Alldeles för dåligt enligt Ola Hanø, vd för norska eHandelsforum.

Under 2014 e-handlade våra norska vänner för 31,8 miljarder norska kronor. Landet hamnar också i topp i flera olika rapporter när det gäller handel på nätet, både i Norden och i norra Europa. Trots detta är det bara sex av tio butikskedjor i landet som har nätbutiker. Det visar en ny undersökning från norska eHandelsforum.

– Utveckling är alltför långsam i Norge. Medan våra nordiska grannländer satsar hårt på nätet är det många norska återförsäljare som inte hänger med, något som den här undersökningen också visar, säger Ola Hanø, vd för eHandelsforum.

Nätet den största butiken

I en liknande undersökning från förra året var det fem av tio butikskedjor som satsade på nätet. Det går alltså framåt, om än sakta, och bland nykomlingarna finns till exempel Dressmann. I år ska även jättar som Intersport och Coop ta klivet ut på nätet.

Ett viktigt steg enligt Ola Hanø som tror att allt för få detaljhandlare har koll på hur stora möjligheterna faktiskt är med en digital närvaro.

– Många kedjor kommer snabbt märka att nätbutiken är deras största butik när det gäller omsättning. Dessutom finns det många kunder som använder nätet för att kolla priser och utbud. En väl fungerande nätbutik, i kombination med fysiska butiker, är värdefullt för företag som drivs av lönsamhet och tillväxt, säger Ola Hanø.

 

Källa: Netthandel.no

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem