Annons

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

Fyra av tio butikskedjor i Norge saknar nätbutiker

2015-01-05 08:32

Den norska e-handeln växer rekordsnabbt och landet har norras Europas mest köpglada nätkunder. Trots det är det endast sex av tio norska butikskedjor som låter sina kunder handla på nätet. Alldeles för dåligt enligt Ola Hanø, vd för norska eHandelsforum.

Under 2014 e-handlade våra norska vänner för 31,8 miljarder norska kronor. Landet hamnar också i topp i flera olika rapporter när det gäller handel på nätet, både i Norden och i norra Europa. Trots detta är det bara sex av tio butikskedjor i landet som har nätbutiker. Det visar en ny undersökning från norska eHandelsforum.

– Utveckling är alltför långsam i Norge. Medan våra nordiska grannländer satsar hårt på nätet är det många norska återförsäljare som inte hänger med, något som den här undersökningen också visar, säger Ola Hanø, vd för eHandelsforum.

Nätet den största butiken

I en liknande undersökning från förra året var det fem av tio butikskedjor som satsade på nätet. Det går alltså framåt, om än sakta, och bland nykomlingarna finns till exempel Dressmann. I år ska även jättar som Intersport och Coop ta klivet ut på nätet.

Ett viktigt steg enligt Ola Hanø som tror att allt för få detaljhandlare har koll på hur stora möjligheterna faktiskt är med en digital närvaro.

– Många kedjor kommer snabbt märka att nätbutiken är deras största butik när det gäller omsättning. Dessutom finns det många kunder som använder nätet för att kolla priser och utbud. En väl fungerande nätbutik, i kombination med fysiska butiker, är värdefullt för företag som drivs av lönsamhet och tillväxt, säger Ola Hanø.

 

Källa: Netthandel.no

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök i en mobiltelefon leder till ett köp.

Annons
Annons
Mucker till New York - får in marknadsföringsguru

Mucker till New York - får in marknadsföringsguru

Det kaxiga underdog-varumärket äntrar USA och mångdubblar kontaktnätet i ett slag.

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

Vill öka tempot i den digitala utvecklingen.

Apoteksutmanaren:

Apoteksutmanaren: "Marknaden växer - och vi ska finnas där"

Man bygger inte ett starkt bolag över en natt, enligt Hubias VD Kim Persson.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny VD till Coop - han fick jobbet

Ny VD till Coop - han fick jobbet

Lämnar Mekonomen för toppjobb inom livsmedelsbranschen.

Odd Mollys <nobr>e-handel</nobr> ökar starkt - butikerna backar rejält

Odd Mollys e-handel ökar starkt - butikerna backar rejält

Nu ska hela företaget anpassas mer efter digitala försäljningskanaler.

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

Men kommer inte i närheten av utvecklingen hos Apotek Hjärtat som närapå dubblar sin e-handelstillväxt.

Annons
Annons
Nätbokhandel utmanar jättarna - blir lönsamma i år

Nätbokhandel utmanar jättarna - blir lönsamma i år

Säljer böcker med förlust för att sänka priserna.

2
Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack

iDeal Of Sweden söker:

Online Marketing Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem