Fyra av tio väljer bort icke mobilanpassade sajter

M-handeln ökar samtidigt som konsumenten blir allt mer kräsen. Tre av fyra svenskar anser att det är viktigt att hemsidor är mobilanpassade. Fyra av tio väljer också att gå vidare till bättre anpassade sidor, något som kan bli kostsamt för den som inte anpassat sin e-handel.

Användandet av mobila enheter har sett en stabil ökning den senaste tiden, och inte minst tilltar m-handeln. Under 2012 ökade e-handeln via mobila enheter med 140 procent i Europa jämfört med året innan. Och trots att det i dag är viktigt med en mobilanpassad hemsida finns det fortfarande de som är dåligt rustade.

I en undersökning genomförd av AdProfit har 1000 svenskar över hela landet fått svara på hur de ser på hemsidor anpassade till mobiltelefoner och surfplattor. I undersökningen svarade tre av fyra svenskar anser att det är viktigt att hemsidor är mobilanpassade.

Annons

Fyra av tio sa också att de väljer bort ej anpassade sidor för att istället söka sig till konkurrerande hemsidor.

– Konsekvensen av att inte ha anpassade webbsidor blir knappast tydligare än så här. Att tappa nästan varannan konsument för att man inte har gjort läxan borde svida ordentligt i plånboken, säger Louise Eriksson, vd på AdProfit.

Majoriteten har ingen mobilsajt

I AdProfits undersökning står det också klart att landets butikskedjor är dåligt rustade för att möta svenskarnas mobila vanor. Färre än hälften av kedjorna har en webbsida i mobilformat, det trots att man har möjligheten att finnas i var och varannan konsuments ficka.

– Det är förvånansvärt få som utnyttjar de möjligheter som dagens teknik ger. Ofta ses Sverige som ett tekniskt föregångsland men i det här sammanhanget ligger vi efter internationellt, säger Louise Eriksson.

AdProfit har undersökt 50 av Sveriges största kedjor och granskat huruvida företagen har en mobilsajt och hur väl dessa fungerar. Domen är att få svenska företag har lyckats med sin mobila satsning. 28 av landets 50 största butikskedjor har ingen mobilsajt.

– Enligt vår sammanställning lyckas färre än hälften av butikskedjorna möta de svenskarnas nya konsumtionsmönster genom att erbjuda mobila webbsidor. Vår bedömning är dessutom att det är minst lika illa ställt när det gäller hemsidor som primärt riktar sig till andra företag (b2b-hemsidor), säger Louise Eriksson.

Källa: Press

Annons
Annons