Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Totalt 186 miljoner européer har näthandlat från e-handelssidor i ett annat land än sitt eget under det senaste året. Fyra miljoner av dessa är européer från andra länder som besökt svenska nätbutiker. Det innebär att den andelen ökat med 23 procent under det senaste året. Det visar PostNords årliga rapport “E-handeln i Europa”, som kartlägger européernas e-handelsvanor.

600 000 tyskar har e-handlat från Sverige

Särskilt populära är svenska nätbutiker hos tyskar och britter, där 600 000 personer i respektive land uppskattas ha e-handlat från en svensk nätbutik under de senaste året.

Annons

En annan förändring är att den kraftigt ökande e-handeln från Kina, nu gett resultat på topplistorna. Kina har nu nämligen gått om Storbritannien och Tyskland som det mest populära landet att e-handla från.

“Gäller att vara påläst om kunderna”

På det stora hela ser PostNord nu en tydlig trend.

- E-handeln över gränserna ökar. Det innebär större konkurrens för svenska e-handlare, men också en stor potential att nå en betydligt större marknad. Det gäller dock att vara påläst om konsumenterna i respektive land om man ska lyckas. Den nya rapporten visar till exempel att betalnings- och leveranspreferenser skiljer sig mycket åt mellan olika länder, säger PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

Men i takt med att européerna upptäcker även andra länders e-handelsutbud, höjs också konsumenternas krav. Och det gäller både i samband med själva köper och i samband med leveranser.

Hemleverans populärast

Men sättet som konsumenter i olika länder vill ha sina leveranser på, varierar. I Storbritannien, Italien och Polen är hemelveranser populära. Dessa föredras även av kunder i Norden, Tyskland och Frankrike, men där är även leveranser till ett utlämningsställe vanliga, vilket det inte är i samma utsträckning i många andra länder.

- De europeiska konsumenterna förväntar sig att få handla på det sätt de själva vill och även få sina varor levererade enligt sina egna önskemål. Att som e-handelsföretag kunna erbjuda de mest efterfrågade leveransalternativen i respektive land innebär stora konkurrensfördelar, konstaterar Carin Blom.

Rapporten "E-handeln i Europa" gavs ut för första gången 2014 och årets upplaga är alltså den fjärde i ordningen. Undersökningen bygger på intervjuer med 11 000 konsumenter, som ska ha genomförts med privatpersoner i åldrarna 15-79 år i totalt 12 europeiska länder, däribland Sverige. Bakom undersökningen ligger undersökningsföretaget Nepa och drygt 500 av respondenterna kommer från något av de nordiska länderna.

Annons
Annons