Fysisk handel darrar när e-handeln vinner mark

Trots stundande Black Friday har många fysiska handlare svaga förväntningar på november månad, enligt Svensk Handel.

Minskande framtidstro i både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Det är konklusionen när Svensk Handel sammanställer den så kallade Framtidsindikatorn, som genomförs inom ramen för Handelsbarometern, för november månad.

“Oroande att framtidstron minskar”

Bland annat så har försäljningsförväntningarna enligt organisationens mätning minskat med 6,1 enheter sedan förra årets novembermånad, till 101,2, enligt indikatorns sätt att mäta. Enligt samma system ska lönsamhetsförväntningarna under samma period ha minskat med 4,5 enheter, till 97,1.

Annons

På Svensk Handel är man oroad över utvecklingen.

- Det är oroande att framtidstron i handeln minskar mitt i upptakten till detaljhandelns stora försäljningsfinal. När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger Svensk Handels vd Karin Johansson i ett pressmeddelande.

“Allt tuffare internationell konkurrens”

Samtidigt konstaterar hon att den huvudsakliga orsaken till de minskade förväntningarna i den fysiska handeln, till stor del beror på att e-handeln vinner mark.

- Handeln står inför en stor digital omställning som innebär en allt tuffare internationell konkurrens för svenska butiker. Handlaren konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, utan även med globala e-handelsföretag. Digitaliseringen ger samtidigt handlaren enorma möjligheter att nå ut till nya kundgrupper, säger Karin Johansson.

200 butikschefer bedömer läget

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling och tas fram i samarbete med HUI Research. Rapporten baseras på en telefonundersökning som varje månad distribueras till 200 slumpvis utvalda butikschefer och butiksägare där 100 är dagligvaruhandlare och 100 är sällanköpsvaruhandlare. Den senaste undersökningen genomfördes mellan den 31 oktober till den 9 november 2017.

Annons