Annons

Fysiska butiker ett bra skyltfönster för E-handlare

Fysiska butiker ett bra skyltfönster för E-handlare

2013-07-16 08:25

Multikanal eller inte, en het potatis för många. Rätt eller fel är fortfarande för tidigt att säga men samtidigt som fysiska butiker öppnar e-handel, öppnar allt fler e-handlare fysiska butiker. Och de som gjort det är ofta positiva.

I förra veckan berättade vi om den australiensiska e-handlaren, Ruslan Kogans syn på multikanalshandeln där han närmast sågade fenomenet vid fotknölarna. Kogan menar på att det inte finns något sätt att kombinera dessa kanaler utan att äventyra framgången för hela verksamheten.

Samtidigt är det många analytiker som förutspår att många fysiska butiker kommer att få slå igen tack vare e-handelns framfart. Det till trots är det ändå allt fler e-handlare som öppnar fysiska butiker, bland annat har vi skrivit om Bonobos och Gilt men även den svenska e-handeln Pen Store.

Vad är det då som gör att e-handlare börjar snegla på möjligheten med en butik i den riktiga världen.

– Folk vill verkligen röra vid saker och se exakt hur stora de är, och de vill prata med någon. Man ska inte underskatta det. Du kan lägga ner mycket arbete på att ta bra bilder och skapa en video för din näthandel, men det blir ändå inte som om kunden omedelbart kan se eller köpa varan och ta med den hem direkt, säger Katie Miller, grundare av Scarlett Garnet Jewelry som efter sju år på nätet öppnat butik i St Louis.

Alla på nätet är konkurrenter

Efter att ha sålt på nätet via sin egen e-handel, Etsy och pop-up butiker på lokala konstmässor och marknader ville Katie och hennes partner testa med en fysisk butik.

En skrämmande tanke till en början men man jobbade för att hålla sina kostnader nere. Och ganska snabbt insåg de att de tagit rätt beslut.

Det samtidigt som e-handeln inte är så billig och bekymmersfri som många vill tro.

– Det är inte bara att ta en bild, sätta ett pris och vänta på att försäljningen ska ta fart. När du är online konkurrerar du konkurrerar alla andra på nätet. Det är tufft, säger Katie Miller.

Ger trovärdighet

En annan anledning till att e-handlare tittar på möjligheten med en fysisk butik är att den även ger trovärdighet till verksamheten på nätet.

– Att ha en affär ger oss mer av en identitet, säger Tina Anthon, vd för Geranium Jewelry vars accessoarer säljs av tusentals rikstäckande butiker.

Till en början hade hon ingen tanke på att öppna en butik men i slutet på förra året tog hon modet till sig och öppnade, Geranium Boutique i Richmond Heights, Missouri. Och hon funderar redan på var nästa butik ska öppnas.

– Butiken har definitivt bidragit till att öka vår image och vårt varumärke. I stället för att vara en liten del av någon annans butik, designar vi vårt eget utrymme. Det är definitivt dyrare, men det är en annan väg att växa, så om det funkar vi vill fortsätta på den vägen.

 

Källa: Seattle Times

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Ulf Liljankoski
2013-07-16 08:56

Ett problem jag upplevde när jag öppnade butik, efter att ha drivit e-butik i 2 år, var att tiden det gick åt att serva kunder påverkade tiden jag han lägga på att utveckla e-handeln.En del kunder kunde komma in och prata hur länge som helst och sedan köpa något för en tia eller ingenting alls. Ganska snabbt insåg jag att alla de timmar som jag lade på dessa kunder påverkade den tiden jag kunde lägga på att utveckla webbutiken och utbudet. 10-20 minuters snack med en kund genererade ibland enbart 10 kr. Lade jag samma 1-20 minuter på webbutiken eller utöka sortimentet, t ex lägga upp flera nya produkt, resulterade det till försäljning till flera kunder långt fram i tiden. I början stängde jag butiken under vissa tider för att hinna med, men till slut valde jag helt bort att ha fysisk butik.
Det viktiga är alltså att man har tid att lägga på butiken, utan att e-handeln blir lidande. Det kan givetvis vara helt beroende på hur många man jobbar med e-handeln (jag jobbade ensam).
Annars tror jag absolut att kombinationen fungerar när tid och pengar finns. Men mitt tips är i alla fall att man ska vara någorlunda klar med utvecklingen av utbud/marknadsföring/tekniskt av sin webbutik innan man öppnar en butik. har själv planer på att öppna butik igen i framtiden när tiden räcker till.

Jimmy Öström
2013-07-16 12:03

Jag håller med Ulf, samma tankar som jag hade (nästan) till varför jag stängde min fysiska butik.

Kocken
2013-07-16 17:58

Vi öppnade en fysisk butik för drygt två år sedan.
Tror som Ulf att man ska vara fler anställda annars suger den tid från webbutiken. Vi var tre personer när vi öppnade butiken och det är alltid någon som har tid med kunderna i den fysiska butiken.
Vårt mål med den fysiska butiken var att den skulle betala hyran för den stora lokalen vi flyttade till och det har den gjort från dag 1.

finns en del nackdelar som man inte kommer ifrån:
Bestämda öppettider
Prismärkning
Butiksinredning
Styla skyltfönster
Nyfikna kunder som bara vill titta
Marknadsföra sig lokalt inte nationellt

Finns även några fördelar:
Har råd med större lokal
Butiken har bäst handel fredag och lördag, de dagar som webbutiken har sämst.
Direktfeedback från kunder
Högre omsättning
Lättare att sälja vissa varumärken
Lägre inköpspris på visa varumärken när man har fysisk butik
Under sommaren sjunker försäljningen på Webben men ökar i den fysiska butiken.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta