Fysiska handlare ökar sitt utbud med E-handel i butik

Detaljhandeln räds näthandels frammarsch men med en skvätt e-handel kan de fysiska butikerna öka sitt produktutbud på plats, utan att öka butiksytan. Apps4Fashion hjälper fysiska handlare att förbättra produkttillgängligheten och servicen mot slutkonsument med hjälp av en e-handelstjänst.

Den traditionella detaljhandeln har tidigare sett näthandeln som en stor konkurrent, men allt fler fysiska butiker har börjat inse vad e-handeln har att erbjuda.

Samtidigt finns det andra sätt än en traditionell e-handel för de fysiska butikerna att öka sitt erbjudande. Med hjälp av tjänsten Apps4Fashion, A4F, kan fysiska handlare öka sitt produktutbud på plats utan att öka butiksytan.

Annons

– Apps4Fashion kopplas direkt till företagens affärssystem, alternativt e-handel, och via en ipad i butik kan ett varumärkes samtliga produkter erbjudas i butiken. Kunden kan surfa runt, inspireras och handla samtliga produkter via A4F. Ordern skickas hem till kunden och betalningen sker direkt i butiken vilket ökar butikens samt varumärkesägarens merförsäljning, säger Josephine Ahlengern på Teko Solutions.

Kan erbjuda hela sortimentet

Det här innebär att återförsäljare och butiker kan erbjuda hela sitt produktsortiment på plats, även de som bara köper in en liten del, eller bara en viss typ av kläder.

– Apps4Fashion växer så det knakar ute i Europa och är starkt på gång även här i Sverige. Bland annat kommer JC att erbjuda sina kunder att lägga order via A4F i samtliga 107 butiker i Sverige och Finland under våren 2015. Genom att erbjuda denna typ av försäljningskanal hoppas man minimera riskerna för slutförsäljning i butikerna och på så sätt behålla kunden hos sig istället för att de handlar hos en konkurrent på grund av slutförsäljning, säger Josephine Ahlengern.

Andra företag som använder sig utav Apps4fashion är bland annat J.Lindeberg, By Marlene Birger, Karl Lagerfeld, Peak Performance, Tiger och Friis & Company.

Annons