GAP kan fylla luckan med hjälp av e-handelsjätten

Precis som för många andra modekedjor har Gaps försäljning tappat fart, en lösning kan enligt företaget vara att sälja på Amazon.

Amerikanska GAP, som även äger varumärkena Banana Republic, Old Navy, Athleta och Intermix, har fler än 3 000 butiker världen över. Klädkedjan finns så klart även på nätet och då inte bara via en egen e-handel.

GAP verkar som flera andra vara inne på att marknadsplatser kommer att spela en allt större roll inom e-handeln i framtiden. I slutet av 2014 öppnade man en butik inuti Zalando och när GAP i veckan släppte sin rapport för det första kvartalet 2016 öppnade bolagets VD, Art Peck, för att även sälja på Amazon.

Annons

– Att inte ens överväga att sälja på Amazon och andra liknande marknadsplatser skulle enligt mig vara en vanföreställning, säger Art Peck.

"Amazons närvaro är odiskutabel"

Amazon satsar som bekant allt mer på mode, även inom lyxsegmentet, och idag finns många av de största modevarumärkena representerade på marknadsplatsen. Och enligt en nyligen publicerad rapport från Morgan Stanley väntas Amazon stå för en femtedel av modehandeln i USA år 2020.

Och som man säger, om du inte kan slå dem, gå med dem. Eller som i GAP:s fall, och många andra för den delen, börja sälja genom dem.

– Amazons närvaro inom e-handeln är odiskutabel i det här landet. Vi ser alltid över alla våra möjligheter utöver vår traditionella mix av kanaler och butiker. Amazon är en av dem, säger Art Peck.

Annons