GI-boxen stänger sin fysiska butik och satsar på e-handeln

"Det är där vi ser tillväxt".

Matleveransföretaget GI-boxen lägger om kursen och börjar fokusera helt och hållet på sin redan befintliga e-handel. Det innebär bland att företagets fysiska butik kommer att stängas.

- Det är där vi ser tillväxt och den affären vi kan driva med bäst lönsamhet, skriver företagets vd och grundare Ola Lauritzson till Ehandel.se.

Annons

Sänker priserna med 25 procent

Dessutom kommer priserna på produkterna att sänkas med upp till 25 procent och GI-boxen räknar nu med en omsättningsökning under 2018.

- Vi räknar med en ökning i år trots att vi stänger vår egen fysiska butik, som stod för 15 procent av omsättningen under 2017. Vi hoppas också att våra nya paket, där man bland annat kan beställa en mindre mängd boxar, samt den generella prissänkningen, kommer att driva volym.

"Vill fokusera på det vi gör bäst"

Han menar att företaget var tidigt ute med att driva e-handel och erbjuda hemleverans och att den fysiska butiken snarare varit ett komplement som tillkommit under senare år. Nu sker alltså en återgång till den ursprungliga verksamheten.

- Nu vill vi fokusera på det vi gör bäst. Genom att effektivisera organisationen och sättet som vi arbetar på kan vi erbjuda en bättre upplevelse – till ett bättre pris – för våra kunder, sammanfattar Ola Lauritzson.

GI-boxens leveranser sker i Stockholm, Göteborg och Skåne.

Annons