Gäddfiske på Youtube gav nätbutik fångst på 19 miljoner

Nästa säsong blir det abborrarna som får agera lockbete.

Nätbutiken Sportfiskeprylar.se ökade omsättningen med 19 miljoner kronor under 2017. Under 2016 uppgick omsättningen till 38 miljoner och företaget satte då upp en målsättning om att sälja för 55 miljoner under 2017.

Slog målet med två miljoner

När året var till ända visade det sig att det målet överstigits med två miljoner.

Annons

- 2017 var ett spännande år och vi tog ett jättekliv. Idag är vi marknadsledande i vår bransch, säger Nicklas Jonsson, delägare av Sportfiskeprylar.se, i ett pressmeddelande från Askås, som är nätbutikens leverantör.

Sportfiskeprylar har ursprungligen sin bas i en fysisk butik - Söders Sportfiske - och i och med den snabba tillväxten ska även butikens lokaler ha mångdubblats och fler ha anställts. Dessutom genomfördes under förra året en stor satsning inom det digitala - som delvis bidrog till e-handelns framgångar.

Fiskeshow sågs av en miljon tittare

Sportfiskeprylar.se startade nämligen en egen fiske-show på Youtube, som de kallade Pike Fight, vilket alltså betyder gädd-fight. Det hela var utformat som en fisketävling om vem som kan fånga den största gäddan, och har hittills sänts i två “säsonger”. Genom serien har företaget kunnat visa upp både sig själva och sina produkter.

- Det var en riktig succé för oss med nästan en miljon tittare under de två första säsongerna, säger Nicklas Jonsson.

E-handelschef ska anställas

För att ta framgångskonceptet vidare under 2018 ska en e-commerce manager nu anställas. I den fysiska butiken ska en flugfiskeavdelning inrättas och fiskeserien på Youtube, ja, den får givetvis en uppföljare.

Spinn-off med abborrar

Och nu planeras ännu en säsong av tittarsuccén. Nästa upplaga blir dock en spinn-off på den förra, och istället för gäddor, är det nu abborrar som ska fångas.

- Ja, det stämmer. Vi kommer att producera Perch Fight under det här året. Och vi ska fortsätta att satsa stort på det här. Vi jobbar tillsammans med ett produktionsbolag för att verkligen hålla en hög kvalitet.

E-handeln får nya färger

Dessutom ska e-handeln omformas och få en ny design under året.

Annons

- Vi ändrar hela vår grafiska profil, får nya färger och ändrar utseendet generellt. Vi ska även utveckla vår filtrering på sajten. Vi tror på ett riktigt bra 2018, avslutar Nicklas Jonsson.

Annons