Galna saker som påverkar E-handlande konsumenter

E-handelsbloggen GetElastic har tittat på tio annorlunda och bisarra saker som påverkar nätkonsumenter. Ofta små saker som kan förändra konverteringen mer än man tror.

Större köpknapp!
De börjar med att nämna hur stora, annorlunda och tydliga köpknappar oftast gör stor skillnad när det kommer till att få folk att lägga produkter i kundvagnen. Steve Krugs bok "Don't Make Me Think" sägs förklara en av anledningarna till detta. Kunden skall helt enkelt inte behöva tänka ut vad den ska göra.

Annons

På tal om dessa knappar. När vi skulle leta upp svenska motsvarigheter hittade vi endast de i bilden ovan. GetElastics exempel ser du nedan:

Är vi riktigt tråkiga i Sverige eller hade vi dålig fantasi när vi letade köpknappar? Vet du någon butik med annorlunda köp/lägg i varukorgen-knapp?

Versaler I Rubriker
Enligt tester har PPC-annonser (Betala per klick, t.ex. Adwords) gett mycket högre effekt då rubrikens alla ord börjat med stor bokstav. Ökningar på 80 procent har rapporterats.

Upp till..
Vad ger bäst effekt i ett utskick "REA! 15-75% rabatt" eller "REA! Upp till 50% rabatt". Det senare visar sig vara mer övertygande när man tar in psykologiska effekter. Folk förutsätter lätt att det mesta kommer att hamna under den lägre rabatten när man anger den.

Fri frakt
En undersökning har visat att kunder hellre tar en fri frakt, motsvarande 6,99 dollar i värde, mot en rabatt på 10 dollar på en produkt.

Sidans hastighet
Enligt undersökningar har nätkonsumenter blivit mycket bortskämda med laddningstider, i och med Google och andra snabba tjänster. En sidas laddningshastighet påverkar inte bara det pågående besöket utan även framtida besök. Där dåliga laddningstider kan innebära färre återkommande kunder.

Tomma sökfält och rutor
Att ha formulärfält utan någon förklarande text inuti sägs vara en dålig idé. Folk börjar nämligen skriva i dem hej vilt utan att läsa först. Är det då en ruta för att skriva in e-post, logga in eller något liknande kan det bli problem. Det bästa sägs vara att ha en förklaring i rutan, som försvinner när man klickar i den. Vi gissar att detta inte primärt handlar om butikens kassa utan på andra ställen.

Annons

Läs mer om dessa små tips och trix i GetElastics artikel. Tipsa även gärna om någon kreativ köpknapp i en svensk nätbutik. Fredrik Lennström tipsar om en artikel han skrivit efter att ha läst blogginlägget: Hur ser köpknappar ut i Sverige och USA?

Annons