GameStop i kortkaos – bekräftar att uppgifter har stulits

Har anlitat säkerhetsfirma för att utreda uppgifter om läcka av kortuppgifter.

Den som har handlat med kort på GameStop.com mellan augusti 2016 och februari 2017 gör kanske klokt i att kolla sina transaktioner en extra gång. GameStop har nämligen gått ut och upplyst allmänheten om att en läcka av kortuppgifter från bolagets e-handel kan ha ägt rum. Mer exakt ska kortuppgifter som använts för betalning hos GameStop senare ha varit till salu på en annan sida.

Har skickat mail till berörda kunder

GameStop ska ha hanterat det inträffade genom att anlita “ett ledande säkerhetsföretag” som nu ska utreda det inträffade. Det rapporterar nyhetssajten Digital Trends.

Annons

- GameStop har arbetat och kommer att fortsätta att arbeta nonstop för att adressera den uppkomna situationen samt ta till alla tänkbara åtgärder för att eliminera alla problem vi kan identifiera, ska företaget bland annat ha sagt.

Enligt Digital Trends har GameStop skickat ut ett mail till kunder som de misstänker är berörda - det vill säga de som har angett sina kortuppgifter på sajten någon gång mellan augusti och februari. 

Svensk polis vill se spärrar

Jan O. Olsson, som är bedrägeriexpert hos den svenska polisen, har i en tidigare artikel på Ehandel.se berättat att stulna kortuppgifter blir ett allt vanligare problem även inom svensk e-handel. Han rekommenderar flitigare användning av säkerhetsspärrar i form av exempelvis Mobilt BankID för att stävja problemen.

- Bankerna tror att det är för krångligt för kunderna men där tror i alla fall jag att de är fel ute. Bara för att det tar sex sekunder längre så bytar i alla fall jag inte bank, sade han då.

Digital Trends anger inte hur många kortuppgifter som kan ha stulits i samband med den misstänkta läckan på GameStop.com.

Annons