Gaps omnikanalsatsning lämnar inga luckor

Den amerikanska klädkedjan GAP ökar på nätet. Under årets andra kvartal ökade försäljningen med 27 procent till 466 miljoner dollar. Enligt kedjan själva är det deras satsning på omnikanalshandel som ligger bakom lyftet.

Modemärket Gap som även äger Banana Republic, Piperlime, Athleta och Intermix stores skördar allt större framgång med sin e-handel. Under årets andra kvartal ökade försäljningen med 27 procent till 466 miljoner dollar. Samma siffra under motsvarande period förra året var 367 miljoner dollar.

Totalt står nu näthandeln för 12 procent av Gaps totala försäljning, en ökning från 10,3 procent under andra kvartalet 2012. Men det är inte bara på nätet som klädkedjan ökar. Även butiksförsäljningen ökade med 5 procent och totalt sett sålde man för 3,87 miljarder dollar under kvartalet.

Annons

Satsat på Omnikanal och Asien

I slutet av 2010 öppnade Gap upp för e-handel i Storbritannien och övriga Europa men man har inte offentliggjort några separat siffror för just de marknaderna.

På senare tid har Gap satsat allt mer på fysiska butiker i Asien, främst i Japan och Kina. Under 2014 har man planer på att öppna sin första butik i Taiwan, man ska även lansera e-handel i landet.

Gap har också satsat på omnikanalshandel för att ge sina kunder möjligheten att handla från flera olika försäljningskanaler. Bland annat har man infört möjligheten att boka på nätet och hämta i butik samt att kunden kan få sina varor hemskickade efter att de köpt något i butikerna. Något som Gap beskriver som en viktig faktor bakom de senaste framgångarna.

 

Källa: Internet Retailing

Annons