Gaps satsning på nätet fortsätter att ge resultat

Gap fortsätter att gå som tåget, i alla fall på nätet. Under årets tredje kvartal ökade onlineförsäljningen med 20 procent till 589 miljoner dollar. Och precis som tidigare passar man på att hylla modellen med att boka på nätet och hämta i butik.

Den amerikanska klädkedjan GAP som även äger Banana Republic, Piperlime, Athleta och Intermix stores fortsätter att öka på nätet. Under årets andra kvartal ökade försäljningen med 27 procent till 466 miljoner dollar. Det senaste kvartalet är inte riktigt lika bra, men långt ifrån dåligt.

Under tredje kvartalet rapporterar Gap en ökning med 20 procent på nätet jämfört med samma period 2012. Från 491 miljoner dollar till 589 miljoner dollar. Nätförsäljningen ska också ha stått för 82 procent av modemärkets totala tillväxt under de tre månaderna.

Annons

Förändrar spelreglerna

Och precis som tidigare kvartal vill man passa på att hylla sin omnikanalshandel lite extra, särskilt möjligheten med att boka på nätet och hämta i butik.

– Det här kan, om det utförs på rätt sätt, förändra våra spelregler, säger Gaps VD, Glenn Murphy och fortsätter. En kund kan reservera en vara sent på natten för att dagen efter gå in i en butik, och då kan vi förhoppningsvis locka med ytterligare produkter.

Totalt använder sig 652 butiker av den här modellen i Nordamerika. Av landets 978 Gap-butiker erbjuder drygt 200 av dem möjligheten. Förutom det erbjuder även Banana Republic samma möjlighet i de flesta av sina 596 butiker i USA. Under 2014 planerar man att utöka modellen ytterligare.

Källa: IR, Press

Annons