Gärna leverans samma dag om priset är det rätta

Allt fler aktörer erbjuder leverans samma dag. Men är det något som kunden verkligen vill ha. I en ny undersökning visar det sig att intresset finns. Men det beror på vilka produkter det rör sig om, och vad det kostar.

Det snackas en hel del om snabba leveranser just nu, och särskilt om leverans samma dag. Nätjättar som eBay, Amazon, Google, Walmart och en handfull andra aktörer jobbar just nu med att få till en bra lösning.

Men är det något konsumenter efterfrågar? Den frågan ställde sig Bizrate Insights som bland annat gör en mängd kundundersökningar på uppdrag från e-handlare. I en nyligen genomförd sådan ställde man frågan om huruvida leverans samma dag var en viktig faktor eller ej. Av de över 100 000 som svarade på frågan tyckte 24 procent att så var fallet.

Annons

Men inte helt oväntat beror det på vilken typ av vara det handlar om. Produkter som presenter och blommor samt datorer och mjukvara drog upp snittet med sina 40,5 respektive 30,5 procent. När det gällde lyxigare produkter, varumärken och tillverkare med fysiska butiker i större städer såg man också en liknande efterfrågan.

Priset fortfarande viktigast

I undersökningen säger man även att e-handlare bör ha i åtanke att det finns kunder som överväger att lämna butiker som inte erbjuder leverans samma dag. Siffran vara inte alarmerande hög, men 6 procent svarade att de överväger att göra så, om inte den typen av leverans erbjuds.

Något som stämmer väl överens med Amazon undersökning tidigare i år där man konstaterade att leverans samma dag kan resultera i färre övergivna kundvagnar.

Fraktkostnaden är också något som spelar in om kunden vill få hem varan samma dag. 130 000 personer fick frågan om vilket som var viktigast, leveranstiden eller kostnaden för frakten. 73 procent sa att fraktkostnaden var viktigast medan 27 procent svarade att de vill få hem sina grejer snabbt.

Som slutkläm konstaterar man att kunder faktiskt vill ha leverans samma dag, men att det i dagsläget är för dyrt. Det bör än så länge ses som en bra-att-ha-funktion snarare än ett krav för att vinna nya eller behålla befintliga kunder.

 

Annons

Källa: IR

Annons