Annons

Gastrofy ska utmana med sin smarta matkasse

Gastrofy ska utmana med sin smarta matkasse

2015-01-23 16:02

Efter nästan ett år i publik beta är det dags att lansera Gastrofy i skarpt läge. En tjänst som beskriver sig som Sveriges första smarta matkasse, och nu tar man sikte på konkurrenterna. Målet är att fånga upp 10 procent av marknadens kunder det kommande året.

För nästan exakt ett år sedan skrev vi om Gastrofy, tjänsten som vill göra det enklare att handla personliga matkassar efter recept på nätet. På sajten kan kunden själv välja maträtter från populära receptsajter och Gastrofy omvandlar sedan ingredienserna till varor som levereras hem till dörren.

– Jag ville kunna lägga till extra produkter och byta recept som jag inte tyckte om. Ibland hade jag andra planer men fick ändå hem mat för fem dagar och inget av matkassebolagen erbjöd mig någon flexibilitet, säger Gastrofys vd, Robin Rendahl.

Tillsammans med entreprenören Felix Bengtsson började han arbetet med tjänsten som har varit i Beta-testningen sedan början av förra året, men som först nu lanserats i skarpt läge.

– Efter att ha varit i publik beta sedan våren 2014, behövdes Gastrofys erbjudande bli enklare att förstå och ge ett mer tydligt värde för kunderna. Efter att lyssnat på våra kunder, bestämde vi oss för att fokusera på ett nytt flöde, design och en mer sofistikerad rekommendations-motor för recept. Man skulle kunna säga att nylanseringen av Gastrofy liknar Netflix för mat, säger Felix Bengtsson.

Anpassas efter kunden

Förutom att kassen är flexibel, så ska den även vara smart. Vi registreringen ställer kunden in de preferenser man vill att Gastrofys recept och produkter ska anpassas efter, och kunden får sedan personligt rekommenderade recept utifrån egna smaklökar.

– Mat är väldigt individuellt och varje hushåll har olika smak och matfilosofi som vi måste ta hänsyn till. Gastrofy presenterar middagsmenyer med goda recept som vi hoppas att våra kunder kommer gilla, men de har alltid möjlighet av att byta ut recepten och ändra specifika produkter som ingår in kassen, säger Robin Rendahl.

Idag har Linas Matkasse och Middagsfrid de största marknadsandelarna på matkassar i Sverige, men Gastrofy ser sig som en stark utmanare.

– Gastrofy erbjuder ett bättre pris än de flesta matkassar eftersom kunder bara betalar för de varor de får hem, men det är bara ett extra plus. Våra kunder använder Gastrofy för att vi erbjuder ett enklare och mer skräddarsytt alternativ. Vi räknar med att fånga upp 10 procent av marknadens kunder det kommande året, säger Robin Rendahl.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Annons
Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta