SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Nosto
Ge dina kunder en mer relevant kundresa genom att använda AI

Ge dina kunder en mer relevant kundresa genom att använda AI

2018-09-17 08:00

Dagens konsumenter ställer allt högre krav på butiker: köpupplevelsen ska vara personlig, anpassad efter deras preferenser och tillfredsställa deras behov – behov som de ibland själva inte kan definiera. Om konsumenterna inte själva vet vad de vill, hur ska då butiken kunna bemöta dem på rätt sätt? Genom att använda data.

Varje gång en konsument interagerar med en butik samlas stora mängder information som handlaren kan använda för att skapa en tydligare bild av konsumenten. Det har dock saknats verktyg för att samla in datan och sedan, än viktigare, bena ut hur, när och var den kan användas. Teknologi som AI och maskininlärning gör att handlare nu kan hantera den här komplexiteten och nyttja guldgruvan av kundinformation i personaliseringssyfte.

Olika data för olika syften

Viktigt att tänka på vid personalisering är att fokusera på vilken typ av data som används. Undersökningar gjorda av Nosto visar att de flesta handlare enbart bygger sin personalisering på transaktionsdata. Denna utgör dock bara ca 2 procent av den tillgängliga kundinformationen. Resten, de andra 98 procenten, är data baserat på deras beteende.

- Framgångsrik personalisering bygger på att få både transaktions- och beteendedata att jobba ihop, för att på det sättet kunna möta kunden på varje punkt i resan. Att använda kollektiv beteendedata gör det möjligt att personalisera för kunden i realtid oavsett var hen befinner sig i sin köpresa, säger Björn Walther, Nordenchef på Nosto.     

Walther går vidare till att beskriva hur data kan användas vid olika tillfällen för att ge varje kund en personligare köpresa.

1. Förstasidan - det första intrycket

Använd förstasidan för att visa populära produkter för nya kunder. Överväg att använda tekniker som geotargeting, för mer specifika rekommendationer baserade på var konsumenten befinner sig, samt användargenererat innehåll, för “social proof” och se hur produkten används på riktigt. Att visa bästsäljande produkter kan även vara effektivt för återvändande kunder. Här visar sig den historiska data du samlat in vara väldigt viktig: presentera endast produkter som är kopplade till sånt som de redan tittat på eller köpt.

2. Produktsidan

“Upsell” genom att rekommendera liknande, men dyrare, produkter och öka vinsten. Tekniken baseras på “crowd logic” och kan även användas för att rekommendera liknande produkter från billigare varumärken där du har större marginaler, för att på det sättet öka storleken på varukorgen. Du kan även satsa på att rekommendera kompletterande varor, så kallad “cross-selling”. Detta gör det enklare för kunder att hitta relaterade produkter och lockar dem till att lägga fler varor i korgen.

3. Checkoutsidan

Cirka 70% av varukorgarna överges på checkoutsidan. Fokus här är att öka AOV och samtidigt få kunder att slutföra sina köp. Här kan du använda dig av cross-selling och föreslå varor som andra kunder köpt tillsammans med de varor som kunden redan lagt i sin varukorg. Rekommendationer av relativt billiga produkter är också en vanlig strategi för att öka AOV, liksom att påminna om produkter där kunder tidigare markerat ett tydligt intresse. Ofta krävs bara en liten knuff för att få dem att lägga tillbaka sådana varor i korgen i detta steg.

- Nyckeln för att lyckas ligger i att knyta ihop hela upplevelsen och göra den relevant för varje unik kund, säger Björn Walther. Det gör du genom att analysera hur dina kunder beter sig över alla kanaler: sociala medier, email, hemsidan, etc. och använda denna beteendedata för att personalisera allt innehåll – bortom produktrekommendationer på hemsidan.

Nosto lanserade i början av september nya produkter som ger handlare möjlighet att anpassa hela butiken efter kundens behov. Med dessa produkter kan handlare anpassa allt från menyer till rekommendationer till övrigt innehåll så att butiken är helt skapad efter varje kunds önskan och då ge dem en unik köpupplevelse.

Läs mer om Nostos nya produkter här och klicka här för att se Nostos experter introducera dem.

Om Nosto 
Nosto är ett av världens snabbast växande företag inom individuellt anpassad e-handel kombinerad med AI-teknik. Nosto hjälper drygt 2 500 varumärken inom detaljhandeln i över 100 länder, och har medverkat i 1,2 miljarder köp inom e-handel. Nosto tillhandahåller en plattform som är individuellt anpassad och där djupgående kundinsikter bidrar till att skapa personliga shoppingupplevelser som hela tiden är uppdaterade utefter kundens mönster. Nosto har kontor i New York, Los Angeles, London, Berlin, Paris, Stockholm och Helsingfors. Mer information finns på http://www.nosto.com/.
Vill du tala vidare om hur Nosto kan hjälpa din butik? Hör av dig till Björn.
Björn Walther 
E-post: bjorn.walther@nosto.com 

Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta