Gjorde av med en miljard euro – siktar nu mot lönsamhet

Enligt den tyska e-handelsjätten Rocket Internet kommer tre av dess bolag att gå med vinst i slutet av 2017.

Flera av Rocket Internets bolag gjorde en stark resa under 2015. Enligt Reuters blev den totala omsättningsökningen bland företagets bolag, som i många fall sysslar med e-handel, så hög som 69 procent, och landade på 2,4 miljarder euro. Särskilt bra ska det ha gått för matleveransbolaget HelloFresh och den afrikanska e-handelsaktören Jumia som ökade med 338 respektive 118 procent.

Samtidigt gjordes en förlust på en miljard euro (EBITDA), vilket är en rejäl försämring jämfört med förlusten på 600 miljoner euro från året innan.

Annons
Annons

Möbler och mode i Mellanöstern 

Nu hävdar dock Rocket Internet, som har fått se sin aktie minska i värde sedan börsnoteringen i Frankfurt i oktober 2014, att botten är nådd. Flera av företagets bolag ska istället vara lönsamma i slutet av 2017. Rocket Internet pekar särskilt ut Namshi, en onlinemodebutik i Mellanöstern, samt heminredningsbutiken Westwing som de företag som ska ta företaget till nya nivåer.

Rocket Internet grundades i Berlin 2007 av de tre bröderna Oliver, Alexander och Marc Samwer, med ambitionen att kopiera koncepten hos succéer som Amazon och Alibaba för lansering på marknader som Afrika, Latinamerika och Ryssland.

Sedan dess har bland annat det svenska investmentbolaget Kinnevik investerat i många av Rocket Internets bolag och de båda företagen delar i dag ägandet i många av e-handelsbolagen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!