Annons

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel En vanlig känsla bland e-handlare på påsken

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel

2016-03-24 13:03

Påsken är här med färglada ägg, kaniner och utebliven försäljning.

Skärtorsdagen sägs vara dagligvaruhandelns absolut bästa dag på året. Men samtidigt som svenskarna går man ur huse för att fylla på äggförråden inleds årets mörkaste period för e-handeln.

Påsken är nämligen årets kanske sämsta tid för Sveriges nätbutiker. När svensken målar ägg står e-handeln stilla.

Rutschkana i dalande intäkter

Vi har tittat närmare på försäljningen under påskhelgen med hjälp av Ehandel.se Analytics. Vårt analysverktyg bestående av närmare 300 nätbutiker som delar med sig av transaktionsdata.

Det är ingen vacker syn som målas upp när vi sammanställer grafen över e-handelns intäkter under påskveckan. Veckan är en rutschkana i dalande intäkter.

Påskveckan hade förra året 16 procent lägre försäljning jämfört med snittet veckorna 10-20 och det blir värre desto längre in på veckan vi kommer.

Under påskafton, lördagen, låg intäkterna 25 procent lägre än snittet. Veckan avslutades på söndagen med en intäktsnedgång på över 40 procent. Påsken är ingen högtid för e-handlare kan man lugnt säga.

Orderingången då?

Vi var dock inte nöjda där utan tog även och tittade närmare på antalet order som flödade in under påskveckan. Det kan ju vara så att alla lägger tusentals order på billiga ägg på nätet? Så var det dock inte.

Annons
Annons

Antalet order var 14 procent lägre än snittet veckorna 10-20. Precis som med intäkterna sjunker antalet order som en sten desto närmare påskdagen vi kommer.

Lördagen, det vill säga påskafton, är antalet order 23 procent lägre än snittet och på söndagen så hamnar vi 34 procent under en "vanlig" söndag.

Besöken till svenska nätbutiker sjunker även de och lördagen och söndagen är trafiken 16 respektiva 18 procent under snittet.

E-handlare instämmer

Våra siffror är förstås baserade på riktigt transaktionsdata ifrån närmare 300 nätbutiker via Ehandel.se Anlaytics. Det är dock inte tomt på empiriska bevis i form av forumdiskussioner.

Redan 2011 hade vi en diskussionstråd med namnet "Påsk - sämre än julafton". Året efter startade Joel "Partykungen" Svensson en flersidig tråd om minskad försäljning under påsken. 2013 verkar e-handlarna ha vant sig och man utropade helt enkelt "Usch Påsk". Det är förstås inte alla branscher som drabbas lika hårt men det är generellt en riktigt dålig e-handelsvecka.

Det verkar bara finnas ett ljus i denna mörka påsktunnel. Annandagen, det vill säga måndagen, efter påsk ser ut precis som en vanlig måndag enligt vår analysavdelning.

Du kan alltså i lugn och ro ladda upp med mycket påskmat så att du är redo att packa order på tisdagen nästa vecka.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons
Ny grupp ska sätta Jönköping på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Ny grupp ska sätta Jönköping på e-handelskartan

Nätverket E-handel i Jönköping har hittills nått över hundra medlemmar.

Annons
Annons
Ministrarna: E-handeln har en viktig roll i utvecklingen

Ministrarna: E-handeln har en viktig roll i utvecklingen

Nätapoteken spelar en viktig roll på landsbygden, anser Gabriel Wikström och Mikael Damberg.

Minus 7 miljarder för den tyska <nobr>e-handelsraketen</nobr>

Minus 7 miljarder för den tyska e-handelsraketen

E-handelsgruppen arbetar mot lönsamhet.

Chiquelles VD ska inspirera till global invasion på Emeet

Chiquelles VD ska inspirera till global invasion på Emeet

Pouya Boland kommer till Helsingfors med gränshandel och ett stort lass inspiration.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Qliros VD om försäljningen:

Qliros VD om försäljningen: "Klart att vi är nöjda"

Marcus Lindqvist ser bättre möjligheter till lönsamhet hos Qliro Group när Lekmer är ute ur bilden.

Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor

Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor

"Villkorad av en nyemission om minst 150 miljoner".

Babyshop köper Lekmer

Babyshop köper Lekmer

Qliro gör sig av med problembarnet.

Annons
Annons
En Himla efterfrågan fick dem att göra om <nobr>e-handeln</nobr>

En Himla efterfrågan fick dem att göra om e-handeln

Kundernas intresse gjorde att inredningsföretaget gav sin nordiska e-handel en rejäl make-over.

1
Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

150 kronor i timmen för att prova klänningar.

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

Inget av de företag som säljer produkter relaterade till TV-succén Skam har fått tillstånd att göra det.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Elekcig AB söker:

E-commerce manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem