Annons

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel En vanlig känsla bland e-handlare på påsken

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel

2016-03-24 13:03

Påsken är här med färglada ägg, kaniner och utebliven försäljning.

Skärtorsdagen sägs vara dagligvaruhandelns absolut bästa dag på året. Men samtidigt som svenskarna går man ur huse för att fylla på äggförråden inleds årets mörkaste period för e-handeln.

Påsken är nämligen årets kanske sämsta tid för Sveriges nätbutiker. När svensken målar ägg står e-handeln stilla.

Rutschkana i dalande intäkter

Vi har tittat närmare på försäljningen under påskhelgen med hjälp av Ehandel.se Analytics. Vårt analysverktyg bestående av närmare 300 nätbutiker som delar med sig av transaktionsdata.

Det är ingen vacker syn som målas upp när vi sammanställer grafen över e-handelns intäkter under påskveckan. Veckan är en rutschkana i dalande intäkter.

Påskveckan hade förra året 16 procent lägre försäljning jämfört med snittet veckorna 10-20 och det blir värre desto längre in på veckan vi kommer.

Under påskafton, lördagen, låg intäkterna 25 procent lägre än snittet. Veckan avslutades på söndagen med en intäktsnedgång på över 40 procent. Påsken är ingen högtid för e-handlare kan man lugnt säga.

Orderingången då?

Vi var dock inte nöjda där utan tog även och tittade närmare på antalet order som flödade in under påskveckan. Det kan ju vara så att alla lägger tusentals order på billiga ägg på nätet? Så var det dock inte.

Annons
Annons

Antalet order var 14 procent lägre än snittet veckorna 10-20. Precis som med intäkterna sjunker antalet order som en sten desto närmare påskdagen vi kommer.

Lördagen, det vill säga påskafton, är antalet order 23 procent lägre än snittet och på söndagen så hamnar vi 34 procent under en "vanlig" söndag.

Besöken till svenska nätbutiker sjunker även de och lördagen och söndagen är trafiken 16 respektiva 18 procent under snittet.

E-handlare instämmer

Våra siffror är förstås baserade på riktigt transaktionsdata ifrån närmare 300 nätbutiker via Ehandel.se Anlaytics. Det är dock inte tomt på empiriska bevis i form av forumdiskussioner.

Redan 2011 hade vi en diskussionstråd med namnet "Påsk - sämre än julafton". Året efter startade Joel "Partykungen" Svensson en flersidig tråd om minskad försäljning under påsken. 2013 verkar e-handlarna ha vant sig och man utropade helt enkelt "Usch Påsk". Det är förstås inte alla branscher som drabbas lika hårt men det är generellt en riktigt dålig e-handelsvecka.

Det verkar bara finnas ett ljus i denna mörka påsktunnel. Annandagen, det vill säga måndagen, efter påsk ser ut precis som en vanlig måndag enligt vår analysavdelning.

Du kan alltså i lugn och ro ladda upp med mycket påskmat så att du är redo att packa order på tisdagen nästa vecka.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta