Annons

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel En vanlig känsla bland e-handlare på påsken

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel

2016-03-24 13:03

Påsken är här med färglada ägg, kaniner och utebliven försäljning.

Skärtorsdagen sägs vara dagligvaruhandelns absolut bästa dag på året. Men samtidigt som svenskarna går man ur huse för att fylla på äggförråden inleds årets mörkaste period för e-handeln.

Påsken är nämligen årets kanske sämsta tid för Sveriges nätbutiker. När svensken målar ägg står e-handeln stilla.

Rutschkana i dalande intäkter

Vi har tittat närmare på försäljningen under påskhelgen med hjälp av Ehandel.se Analytics. Vårt analysverktyg bestående av närmare 300 nätbutiker som delar med sig av transaktionsdata.

Det är ingen vacker syn som målas upp när vi sammanställer grafen över e-handelns intäkter under påskveckan. Veckan är en rutschkana i dalande intäkter.

Påskveckan hade förra året 16 procent lägre försäljning jämfört med snittet veckorna 10-20 och det blir värre desto längre in på veckan vi kommer.

Under påskafton, lördagen, låg intäkterna 25 procent lägre än snittet. Veckan avslutades på söndagen med en intäktsnedgång på över 40 procent. Påsken är ingen högtid för e-handlare kan man lugnt säga.

Orderingången då?

Vi var dock inte nöjda där utan tog även och tittade närmare på antalet order som flödade in under påskveckan. Det kan ju vara så att alla lägger tusentals order på billiga ägg på nätet? Så var det dock inte.

Annons
Annons

Antalet order var 14 procent lägre än snittet veckorna 10-20. Precis som med intäkterna sjunker antalet order som en sten desto närmare påskdagen vi kommer.

Lördagen, det vill säga påskafton, är antalet order 23 procent lägre än snittet och på söndagen så hamnar vi 34 procent under en "vanlig" söndag.

Besöken till svenska nätbutiker sjunker även de och lördagen och söndagen är trafiken 16 respektiva 18 procent under snittet.

E-handlare instämmer

Våra siffror är förstås baserade på riktigt transaktionsdata ifrån närmare 300 nätbutiker via Ehandel.se Anlaytics. Det är dock inte tomt på empiriska bevis i form av forumdiskussioner.

Redan 2011 hade vi en diskussionstråd med namnet "Påsk - sämre än julafton". Året efter startade Joel "Partykungen" Svensson en flersidig tråd om minskad försäljning under påsken. 2013 verkar e-handlarna ha vant sig och man utropade helt enkelt "Usch Påsk". Det är förstås inte alla branscher som drabbas lika hårt men det är generellt en riktigt dålig e-handelsvecka.

Det verkar bara finnas ett ljus i denna mörka påsktunnel. Annandagen, det vill säga måndagen, efter påsk ser ut precis som en vanlig måndag enligt vår analysavdelning.

Du kan alltså i lugn och ro ladda upp med mycket påskmat så att du är redo att packa order på tisdagen nästa vecka.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons
Julförsäljningen upp 24 procent hittills i december

Julförsäljningen upp 24 procent hittills i december

Julhandeln på nätet krossar alla prognoser.

Annons
Annons
Leverantören lanserar Swish:

Leverantören lanserar Swish: "Bland de första i Sverige"

Får automatiskt Swish som betalmetod.

2
Fick 700 order på en minut:

Fick 700 order på en minut: "Det här gör vi aldrig om"

Ofrivillig e-handelssuccé med ödesdigra konsekvenser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hennes sexshop ska bli störst - utmanar

Hennes sexshop ska bli störst - utmanar "tyska gubbar"

Möt 27-åringen som tagit en av Danmarks största sexshoppar på nätet till Sverige.

Investerar igen - blir största ägaren i KidsBrandStore

Investerar igen - blir största ägaren i KidsBrandStore

Går in med ytterligare 60 miljoner.

Annons
Annons
Efter Brexit - Nordirland blir nytt e-handelscentrum?

Efter Brexit - Nordirland blir nytt e-handelscentrum?

Glada e-handelsnyheter för Storbritannien.

Affären med Clas Ohlson gav  MatHem 221 miljoner i kassan

Affären med Clas Ohlson gav MatHem 221 miljoner i kassan

Lönsamheten närmar sig.

Maffiadotter öppnade e-handel som "sålde" kaffekapslar

Planer fanns även att "sälja" olivolja.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.