Annons

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel En vanlig känsla bland e-handlare på påsken

Glad Påsk - utom till er som driver e-handel

2016-03-24 13:03

Påsken är här med färglada ägg, kaniner och utebliven försäljning.

Skärtorsdagen sägs vara dagligvaruhandelns absolut bästa dag på året. Men samtidigt som svenskarna går man ur huse för att fylla på äggförråden inleds årets mörkaste period för e-handeln.

Påsken är nämligen årets kanske sämsta tid för Sveriges nätbutiker. När svensken målar ägg står e-handeln stilla.

Rutschkana i dalande intäkter

Vi har tittat närmare på försäljningen under påskhelgen med hjälp av Ehandel.se Analytics. Vårt analysverktyg bestående av närmare 300 nätbutiker som delar med sig av transaktionsdata.

Det är ingen vacker syn som målas upp när vi sammanställer grafen över e-handelns intäkter under påskveckan. Veckan är en rutschkana i dalande intäkter.

Påskveckan hade förra året 16 procent lägre försäljning jämfört med snittet veckorna 10-20 och det blir värre desto längre in på veckan vi kommer.

Under påskafton, lördagen, låg intäkterna 25 procent lägre än snittet. Veckan avslutades på söndagen med en intäktsnedgång på över 40 procent. Påsken är ingen högtid för e-handlare kan man lugnt säga.

Orderingången då?

Vi var dock inte nöjda där utan tog även och tittade närmare på antalet order som flödade in under påskveckan. Det kan ju vara så att alla lägger tusentals order på billiga ägg på nätet? Så var det dock inte.

Annons
Annons

Antalet order var 14 procent lägre än snittet veckorna 10-20. Precis som med intäkterna sjunker antalet order som en sten desto närmare påskdagen vi kommer.

Lördagen, det vill säga påskafton, är antalet order 23 procent lägre än snittet och på söndagen så hamnar vi 34 procent under en "vanlig" söndag.

Besöken till svenska nätbutiker sjunker även de och lördagen och söndagen är trafiken 16 respektiva 18 procent under snittet.

E-handlare instämmer

Våra siffror är förstås baserade på riktigt transaktionsdata ifrån närmare 300 nätbutiker via Ehandel.se Anlaytics. Det är dock inte tomt på empiriska bevis i form av forumdiskussioner.

Redan 2011 hade vi en diskussionstråd med namnet "Påsk - sämre än julafton". Året efter startade Joel "Partykungen" Svensson en flersidig tråd om minskad försäljning under påsken. 2013 verkar e-handlarna ha vant sig och man utropade helt enkelt "Usch Påsk". Det är förstås inte alla branscher som drabbas lika hårt men det är generellt en riktigt dålig e-handelsvecka.

Det verkar bara finnas ett ljus i denna mörka påsktunnel. Annandagen, det vill säga måndagen, efter påsk ser ut precis som en vanlig måndag enligt vår analysavdelning.

Du kan alltså i lugn och ro ladda upp med mycket påskmat så att du är redo att packa order på tisdagen nästa vecka.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem