Annons

Glasjätte på nätet utmanar traditionella glasmästare

Glasjätte på nätet utmanar traditionella glasmästare

2016-03-04 15:35

GlasGiganten vill med sin nya e-handel göra det enklare att beställa måttanpassade och skräddarsydda glaslösningar.

Under 2015 ökade försäljningen av byggvaror på nätet med 38 procent. Något som gör branschen till en av förra årets hetaste, och i takt med att svenskarna handlar allt mer byggvaror på nätet, får allt fler aktörer upp ögonen för kanalen.

En av dessa är GlasGiganten som nu slår upp portarna till vad man beskriver som Sveriges största nätbutik för skräddarsytt bygg- och inredningsglas. Butiken vänder sig främst till hemmafixare och entreprenörer med behov av måttanpassade glaslösningar samt inredare och arkitekter.

Enligt företaget finns det idag många aktörer, både på nätet och i butik, som säljer standardlösningar för dusch-, fönster- och spegelglas. Men om man vill ha något unikt, måste man vända sig till sin lokala glasmästare.

Annons
Annons
– Vi såg att det fanns ett behov av ett användarvänligt beställningsverktyg hos de som vill ha måttanpassade glaslösningar. Alla som renoverar vet hur mycket tid det går åt att för få fram underlag och priser, säger Jonas Skaghammar, VD och en av grundarna till Glasgiganten.se.

Designar glaset i 3D

GlasGiganten är ett familjeägt företag som levererat skräddarsydda glaslösningar i drygt 10 år. Nu vill man ta den erfarenheten ut på nätet kompletterat med ett designverktyg som gör det möjligt för kunden att skräddarsy sitt glas i 3D.

Förutom måttanpassat glas kommer man i nätbutiken även att sälja olika tillbehör och verktyg som kunder kan tänkas behöva.

– Vi satsar även på nya spännande användningsområden för glas, som till exempel mönstrade fönsterbrädesskydd och exklusiva väggtavlor i diamantglas. Vi lyssnar hela tiden på våra kunder och lägger till det som saknas. Målet är att GlasGigantens sortiment ska täcka alla glasbehov, säger Caroline Skaghammar, marknadschef GlasGiganten.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem