Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

När “alla andra” sålde laxbitar på 125 gram i fyrpack såg Miljöfiskbilens vd Kenneth Kilbäck ett behov av variation. Nog borde det finnas folk som hellre vill ha Hjälmargös eller vildlax och abborre från Kalix?

Några år senare råder det inget tvivel om att svaret på den frågan var ja. Kenneth Kilbäck, som tidigare hade haft ett fiskföretag i Finland, grundade Svensk Miljöfisk AB, som numera omsätter fem miljoner kronor i e-handeln och i sin mobila fysiska butik.

Annons

- Vi är som glassbilen fast för vuxna. Det är fisk och skaldjur istället. Men ibland så är också glassbilen vår stora konkurrent för det handlar om platsen i frysen. Vi säljer större förpackningar och det gör ju de också. Så de är ibland en konkurrent, säger han till Ehandel.se.

Nyttigt har gått om miljövänligt

Miljöfiskbilens kunder kan antingen beställa från sajten med hemleverans, eller om de bor i Stockholms-, Malmö- eller Göteborgstrakten, handla i Miljöfiskbilen när den kommer rullande i just deras kvarter. Från mitten av november börjar bilen även att köra i Småland.

- Jag började med miljöfiskbilen för tre år sedan för då var marknaden mogen. Eller, då fanns det tillräckligt många miljömärkta produkter för att vi skulle kunna fokusera på det. Då var det miljö som var i ropet. Nu är det snarare nyttig mat som är i ropet.


Miljöfiskbilen kör ut på de svenska vägarna

Tack vare sitt samarbete med Guldhaven Pelagiska i Kalix och Piteå har Miljöfiskbilen lyckats bygga upp både ett unikt, men samtidigt nischat, sortiment och en trogen skara kunder. Det senaste året har företaget utvecklat sitt arbete med bland annat Facebookannonsering och nyhetsutskick, vilket har lett till att Miljöfiskbilens nyhetsbrev numera går ut till över 11 000 prenumeranter.

Varför finns det ett behov av en tjänst som Miljöfiskbilen?

- Kunderna är trötta på att det alltid är samma lax i butiken, som folk allt oftare uppfattar som vattnig och inte lika bra som förr. Och aktörer som ICA, som har tusentals produkter i sitt sortiment, har förstås svårt att vara världsbäst på en av dem, säger Kenneth Kilbäck, och fortsätter:

- När de förhandlar om lax får de in priser från 50 producenter, och den som har hand om laxen åker ju inte runt till alla producenter för att smaka laxen och kolla hur det går till i fabriken och så vidare. De går på pris och tittar kanske på förpackningen.

Annons

Går hem hos kvinnor 45+

Miljöfiskbilen vänder sig även mot att alla fiskbitar ska vara lika stora, oavsett var man handlar dem. En vildfångad lax kan enligt Kenneth Kilbäck vara mellan 7 och 25 kilo tung, och då borde även laxfiléerna kunna skilja i storlek, menar han.

Har ni någon målgrupp som ni är särskilt starka i?

- När jag kollade statistiken över vilka som gillar oss på Facebook, blev jag väldigt förvånad. Det var kvinnor 65+. De står för 20 procent av dem som gillar oss på Facebook. Men rent allmänt är det kvinnor som är över 45 år som hittar till oss.

Vad beror det på, tror du?

- Jag vet inte riktigt. Vi har väldigt mycket beställningar av kvinnor. Men jag vet att om man har haft en hjärtinfarkt så får man ibland en broschyr om vilken kost man borde äta och så, och då står det bland annat att vildlaxen har antiinflammatoriska egenskaper. Just när det gäller vildlaxen får vi mycket Google-sökningar som också leder till köp.

Oklart när leveransen kan ske

Men i takt med att Miljöfiskbilens e-handel ökar, växer företagets största utmaning sig allt större. Kenneth Kilbäck berättar att det i dagsläget egentligen inte finns någon fraktleverantör som kan ta hand om deras frystransporter på ett tillräckligt bra sätt. Det finns helt enkelt inte så många terminaler för fryst gods i Sverige.

- Och det är inte så klimatsmart om man kanske måste köra i två timmar för att hämta upp godset, säger Kenneth Kilbäck.

Att lägga fryst fisk hos ett paketombud är förstås uteslutet, och de flesta hemleveransuppläggen fungerar inte heller så bra.

- De kan inte leverera utanför dörren, och även om man har digitala nycklar och ställer paketet innanför dörren så går ju inte det heller riktigt. Det måste in i frysen. Just nu har vi bara leverans på dagtid och oftast kan fraktbolaget inte ens säga vilken dag det blir, säger Kenneth Kilbäck.

Hur gör ni då?

- Vi får ringa och prata med kunden och säga att deras varor bör komma tisdag eller onsdag, och att budet ringer en timme innan. Men det här är något jag hoppas ska bli mycket bättre de kommande åren.

Ökar snabbt på nätet

Framöver har Miljöfiskbilen inga planer på att rulla ut sin fiskbil i några fler städer, och sortimentet ska snarare än att breddas nischas ännu mer.

Det som ska öka är istället den andel av försäljningen som sker via företagets e-handel. När Miljöfiskbilen för ungefär ett år sedan tog in en ny plattform låg e-handelsandelen på cirka 6 procent. Nu har den ökat till 14 procent.

- Så det har gått fort uppåt och då har vi fortfarande högsäsongen med julen framför oss. Det kommer nog inte att dröja länge förrän vi har gått upp på 20 procent.

Annons