Glitter lanserar e-handel och planerar expansion i Norden

Det blir nu möjligt att handla hela Glitters sortiment på nätet.

Hittills har accessoarbutiken Glitters hemsida mest haft till uppgift att visa upp företagets produkter. Det blir det ändring på nu. Med en nylanserad e-handel ska företaget göra det möjligt för kunderna att även handla Glitters sortiment på nätet. Sidan ska utgöra startskottet för en e-handelsexpansion till de övriga nordiska länderna, något som ska ske inom sex till åtta månader.

Den långsiktiga ambitionen är att “fullskaligt integrera” e-handeln med företagets fysiska butiker.

Annons

- Vi har jobbat mycket med att omsätta vårt butikskoncept till e-handeln, bland annat genom att skapa content genom hashtaggen #Glitterista och att vidareutveckla vår kundklubb. Vi har också lagt stor fokus på att integrera våra nuvarande system med den nya Magento-plattformen, som vi valde på grund av dess skalbarhet, berättar Erica Stigerud, e-commerce manager på Glitter.

Ska sälja exklusiva e-handelsvaror

Utöver Glitters butikssortiment på ungefär 4 000 artiklar ska e-handeln kompletteras med ett antal varor som inte finns att köpa i affärerna. I samma anda som modehandlaren Chiquelle har Glitter valt att satsa på en så kallad quick view-modell som ger kunden mer information om en viss vara och lägger den i varukorgen utan några extra klick.

Glitters e-handel samarbetar med Klarna när det kommer till betalningar och Vaimo vad gäller själva plattformen.

- Glitter har lyckats väl med sin lansering i Sverige och vi ser mycket fram emot att få vara en del av den här spännande resan, säger David Holender, CEO på Vaimo.

Glitter har för närvarande 225 butiker med 1 200 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Annons