Globalization Store säljer det lokala i global skala

Som 23-åring sålde Martin Stenberg sin lägenhet för att flytta till Hong Kong och studera. Redan då fanns en dröm om att hjälpa entreprenörer och företag som jobbar under svåra förhållanden. Nu förverkligar han den drömmen genom sitt nya företag och e-handel, Globalization Store.

Målet med nystartade Globalization Store är att göra det möjligt för lokala entreprenörer i utvecklingsländer att nå ut på den globala marknaden. Efter att företagets grundare Martin Stenberg rest runt i Asien fastnade han för det kambodjanska folket och deras historia. Därför föll valet naturligt att börja just där.

– Vår första produktserie med handgjorda scarfar från Kambodja, Chanthou of Cambodia, är nyligen lanserad. Om några veckor kommer vi även att lansera vår nästa produktserie, Thavary of Cambodia, silvrade armband, säger Martin Stenberg.

Annons

Men ambitionen är större än så och Martin planerar att fortsätta sökandet efter entreprenörer och produkter från ytterligare utvecklingsländer.

– Vi kommer att fortsätta i nya utvecklingsländer för att hitta nya produkter som vi kan utveckla varumärken åt, samt jobba med att få in våra varumärken i butiker med ambitionen att öppna en flagship-store i Stockholm om 1,5 år.

Besöker sina fabriker

Affärsmodellen som Globalization Store använder sig av är inspirerad av Global Social Responsibilty, GSR. Något som även betyder att man vill försöka förbättra livet för de lokala företagare man jobbar med.

– För oss är det viktigt att utveckla ett nära samarbete och en långsiktigt hållbar utveckling tillsammans med våra lokala företagare. Det eftersom vår tro är att vi är extremt beroende av varandra. Det innebär att vi besöker våra fabriker för att förstå verksamheten och se till att arbetarna som gör våra produkter jobbar under bra villkor, säger Martin Stenberg.

Man använder sig också av något som kallas 50/50 divided policy.

– Det innebär att så snart vi har möjlighet att göra utdelningar kommer 50 procent av pengarna att gå direkt tillbaka till våra lokala entreprenörer. För närvarande köper vi även större kvantiteter än deras vanliga kunder eller besökande turister. Något som ger våra lokala företagare mer stabilitet i livet i form av större och mer stabila intäkter, och mindre fokus på sina traditionella försäljningskanaler som är den lokala marknaden, säger Martin Stenberg.

Annons
Annons