Globalt mediehus fortsätter sin E-handelssatsning

Condé Nast, ett av världens största medieföretag tar ännu ett kliv in i e-handelns värld. Nu har man investerat mer än 10 miljoner dollar i en fransk marknadsplats som säljer begagnade lyxvaror. Man ska även dra igång en e-handelssajt ackompanjerat av ett tryckt inredningsmagasin.

Förlaget och mediehuset Condé Nast som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair tog tidigare i år klivet in i e-handelns värld. Först investerade deras tyska avdelning i e-handelssajterna Monoqi och ReneSim. Sedan gav sig även Condé Nast International in i leken och investerade 20 miljoner dollar i FarFetch.com.

Nu fortsätter mediehuset sin satsning på e-handel. Conde Nast är en av flera investerare i den franska marknadsplatsen, Vestiaire Collective, som säljer begagnade lyxvaror. Enligt källor ska det totalt röra sig om 20 miljoner dollar i riskkapital där Conde Nast ska stå för mer än hälften av den summan.

Annons

– Den nya finansieringen kommer att hjälpa oss att utveckla vår verksamhet på den europeiska marknaden, med start i Tyskland. Vi kommer även att satsa på på vårt nya kontor i New York, säger Adrien Wiesebron, ansvarig för Vestiaire Collectives verksamhet i USA.

Modexperter intygar äktheten

Vestiaire Collective har idag runt 1,5 miljoner användare och lanserade i mars 2012 även i Storbritannien och ett år senare i USA. Till skillnad från traditionella marknadsplatser som eBay, intygar sajtens modeexperter att varje produkt är äkta och i gott skick.

Säljare måste alltså först skicka in produkten till Vestiaire Collective som sedan tar hand om resten. Men den franska marknadsplatsen är inte den enda e-handelssatsningen för Conde Nast i höst. Man ska även blåsa nytt liv i sitt gamla inredningsmagasin, Domino.

Tidningen som lades ner 2009 kommer under hösten att återuppstå som en e-handelssajt kombinerat med ett tryckt magasin som planeras att ges ut kvartalsvis. Det hela är ett samarbete mellan Condé Nast och Project Décor, en Pinterestliknande e-handelsplattform för heminredning, som Conde Nast till viss del äger.

Källor: TechCrunch, Fashionista

Annons