Glossybox vd slutar – ger sig in i djurfoderbranschen

Startar ny e-handel.

Glossybox tidigare vd:ar Henric Persson och Victoria Senkpiel valde båda att lämna sina uppdrag under 2017. Därmed tog Alex Baumann över som vd för prenumerationstjänsten, men nu står det klart att inte heller han tänker vara kvar.

LÄS ÄVEN: Efter uppköpet: Glossybox vd lämnar sitt uppdrag

Annons

Efter 14 månader på posten lämnade Alex Baumann Glossybox vid årsskiftet.

- Det är med blandade känslor jag väljer att gå vidare. De sista 14 månaderna har varit fantastiska, extremt utmanande men även slitsamma. Vi har gått igenom det mesta ett företag kan göra, ställt om från att enbart tänka tillväxt till att stabilisera företaget. Samtidigt som vi tagit strategiska beslut för att vända till svarta siffror har vi lyckats växa med nästan 10 000 prenumeranter, ökat omsättningen och minskat förlusten, säger Alex Baumann, i ett pressmeddelande.

"Vi kan göra extremt mycket nytta"

Alex Baumann arbetade tidigare för The Hut Group och ska ha varit delaktig i koncernens uppköp av Glossybox, som gick igenom sommaren 2017.

LÄS ÄVEN: Glossybox köps upp av internationell skönhetsjätte

Nu väljer han att istället gå vidare till en helt ny bransch. Genom att lansera djurfodermärket och e-handeln Buddy Pet Foods hoppas Alex Baumann på att få digitalt genomslag i en ganska så traditionell bransch.

- Detta är en extremt icke transparent marknad, som fortsatt är 90 procent offline, med få premiumvarumärken. Som djurägare känner jag att vi kan göra extremt mycket nytta här. Vi erbjuder bra och ärlig mat, med en schysstare kundupplevelse, samt försöker göra det lite roligare att köpa foder. En ny resa börjar nu, säger han om sitt nya projekt.

Satsar på fler nordiska marknader

Skiftet innebär att Fanny Sandström tar över som vd för Glossybox. Hon har arbetat för företaget i fem år och kommer närmast från rollen som Brand & Marketing Director.

- Det känns naturligt att ta vid där Alex lämnar Glossybox. Jag har under flera år arbetat med att utveckla Glossybox beautybox-koncept som marknadsföringskanal med tydligt värde för skönhetsbranschen. Tillsammans med vårt team fokuserar vi på fortsätt tillväxt i Sverige men också att erbjuda fler nordiska marknader möjligheten att upptäcka skönhetslyx varje månad genom expansion, säger Fanny Sandström.

Annons

Annons