Google Kundrecensioner lanseras i Sverige

Sökjättens system för kundrecensioner rullas nu ut.

Enligt ett mail som Ehandel.se fått ta del av bjuds nu e-handlare in till Googles eget recensionssystem, också kallat "seller rating" i USA.

Google Kundrecensioner kan liknas vid Prisjakts system med stjärnor där kunder betygsätter din butik. Du ska kunna visa upp recensioner och skaffa dig ett "säljaromdöme".

Annons

Stjärnorna ökar konverteringen

Googles recensionssystem kan synas i sökresultatet och är vad vi förstår ofta en trevlig konverteringshöjare om ens betyg är bra. Enligt Google klickar 10 procent fler på annonser där man valt att lägga in sin seller rating.

Sökföretaget tar dock även in vissa andra tjänsters betyg, i alla fall i USA, och inte bara de i sitt eget system. Men över tid kan det egna systemet få en allt större betydelse. Google Kundrecensioner går bland annat att använda i sökjättens e-handelstjänst Google Shopping.

Kan visa upp betyget i butiken

Seller ratings ska vara öppet för alla i USA och nu börjar man rulla ut tjänsten i Sverige. Ett mail har gått ut till svenska e-handlare som använder Google Shopping.

Om du blivit inbjuden av Google så kan du nå tjänsten i ditt Merchant Center-konto, där du enkelt kan aktivera den. Sedan lägger du in en kodsnutt på din e-handelssida samt, om du vill, en liten widget likt den som många har för att visa sina Prisjakt-betyg.

Googles system för recensioner är gratis att använda och man samlar in feedback ifrån kunderna via valfria enkäter, efter ett genomfört köp.

Annons